≡ Menu

Cara Dan Teknik Membentuk Akhlak

membentul-akhlak

 

BAGAIMANA MEMBENTUK AKHLAK

 

> Berguru dengan guru yang mampu mendidik anda. Guru itu mestilah seorang yang  bersih hatinya dan mantap agamanya. Beliau mampu melihat kelemahan yang ada pada diri anda dan mampu memberikan petunjuk tentang cara untuk memperbaiki   dan mengubati kelemahan itu.

> Berkawan dengan seorang yang baik lagi mantap agamanya. Sahabat anda itu bolehmembantu anda untuk memperbaiki akhlak dan anda perlu menerima teguran ikhlas darinya. Inilah jalan yang pernah dilalui oleh tokoh-tokoh Islam sebelum ini.

 

 

Sahabat Omar Al-Khattab pernah bertanya kepada Salman Al-Farisi, “Apakah kelemahan yang kamu ketahui tentang diriku?” Sahabat Salman terus menyebutkan dua kelemahan yang ada pada Omar dan Omar menerimanya dengan baik sekali.

 

Mengikut riwayat yang lain, Omar pernah bertanya kepada Huzaifah, “Adakah kamu nampak dalam diriku tanda-tanda kemunafikan?” Sahabat Huzaifah berkata, “Tidak  ada.” Begitulah caranya sahabat-sahabat nabi bersahabat.

> Memanfaatkan komen-komen negatif dari musuh. Sepatutnya manusia lebih banyak  memanfaatkan komen musuh yang menceritakan tentang kekurangan dirinya daripada mendengar puji-pujian kawan yang ingin mengampunya. Orang-orang biasa menganggap komen-komen musuh sebagai pandangan yang tidak bernilai.

 

Sebaliknya orang-orang yang tajam mata hatinya suka mengambil manfaat dari komen-komen itu.

> Mengambil iktibar dari kelemahan orang lain. Dalam pergaulan kadangkala anda akan melihat perangai dan sikap negatif orang lain. Ketika itu hendaklah anda menjadikan kelemahan orang itu sebagai kelemahan anda yang perlu anda perbaiki.

 

Jadikan orang lain sebagai cermin tentang diri anda kerana sesungguhnya orang  mukmin itu cermin bagi mukmin yang lain. Nabi Isa pernah ditanya, “Siapakah yang mendidik engkau?” Nabi Isa menjawab, “Aku melihat orang bodoh dengan kebodohannya dan (aku mendidik diri) dengan menjauhi kebodohan itu.”

 

http://www.youtube.com/watch?v=2H2SMw5GsyU

Incoming search :

akhlak,cara membentuk akhlak yang baik,Cara memperbaiki akhlak,memperbaiki ahlak,cara membentuk akhlak,memperbaiki akhlak,memperbaiki diri menurut islam,membentuk akhlak anak,memperbaiki akhlak diri,cara perbaiki akhlak,mendidik akhlak,pembentukan akhlak secara islami,cara memperbaiki ahlak,cara memperbaiki akhlak menurut islam,Islam cara memperbaiki ahklak,cara pmbentukn ahlak,langkah2 oembentukan akhlak,cara untuk memperbaiki diri,langkah memperbaiki diri secara islami,langkah Membentuk ahklak yg baik,langkah membangun akhlak,kelemahan akhlak,cara untuk memperbaiki diri secara islam,cara perbaiki diri,membangun akhlak islam,usaha-usaha memperbaiki akhlak,Upaya membangun akhlak islami,tips perbetulakan akhlak,Tips mudah memperbaiki akhlak,Tips memperbaiki akhlak bagi wanita,tips ahlak,Tehnik memperbaiki diri,perbaiki akhlak dlm islam,metode membentuk akhlak,memperbaiki ahlak wanita,membina akhlak anak muslim,membentuk akhlak yg baik,membentuk akhlak yang baik,Cara nak membentuk diri dalam islam,Cara mendidik akhlaq,cara komen kawan dlm islam,cara cara memperbaiki ahlak,cara akhlak,Bagaimana pendapat anda tentang akhlak manusi,bagaimana membentuk akhlak,bagaimana membangun akhlak yang baik?,bagaimana langkah untuk membentuk akhlak,bagaimana cara mengajar menurut pandangan islam,bagaimana cara memperbaiki akhlaq,bagaimana cara memperbaiki akhlak,bagaimana cara membina ahlak,bagaimana cara membentuk aklak yg baik,aklak yang baik,akhlak seorang guru,cara mantap sifat ikhlas guru,cara mekperbaiki akhlaq,cara membangun akhlak yang baik dalam diri,cara memperbaiki diri,cara memperbaiki akhlak yg baik,cara memperbaiki akhlak yang buruk,cara memperbaiki akhlak secara islam,cara memperbaiki akhlak buruk,cara memfer baiki ahlak,cara membina akhlak islami,cara membina akhlak anak,cara membina akhlak,cara membentuk akhlaq,Cara membentuk akhlak yg baik,cara membentuk ahlak yang baik,cara membentuk ahlak istri,cara membentuk ahlak,akhlak pergaulan dengan sahabat dalam sahabat

0 comments… add one

Leave a Comment



Next post:

Previous post: