≡ Menu

Hukum Tajwid Al-Quran

Belajar Mudah Membaca Al QuranTAJUK BESAR Hukum Tajwid

Hukum Isti’azah dan Basmalah

Hukum Nun Mati dan Tanwin

Hukum Mim Mati

Hukum Mim dan Nun Bersabdu

Hukum Alif Lam Makrifah

Hukum Idqham

Hukum Mad

Hukum Ra’

Qalaqalah

Sifat Huruf

Waqaf

Hukum Tajwid 

Tajwīd (تجويد) dari segi bahasanya bermaksud melakukan sesuatu dengan elok yang berasal dari perkataan Jawwada.

Pada istilah syarak, tajwid adalah ilmu yang boleh mengenalkan tempat bagi tiap-tiap huruf dengan memberi apa yang patut baginya dari segi sifat-sifat huruf itu seperti menyatakan dan menyembunyikan atau apa yang dimestikan bagi huruf-huruf itu dari sifat-sifat luar dari segi panjang, pendek, tebal, tipis dan sebagainya.

Anggaran ilmu tajwid itu serta hukum tajwid  ialah menyampaikan dengan sedalamnya kesempurnaan tiap-tiap sebutan dari ayat al-Quran. Para ulama menyatakan yang hukum bagi mempelajari hukum tajwid itu adalah fardhu kifayah tetapi mengamalkan ilmu tajwid ketika membaca al-Quran adalah fardhu ain atau wajib kepada lelaki dan perempuan yang mukallaf.

Hukum isti’azah dan basmalah

 

Isti’azah adalah lafaz: “A’uzubillahi minasy syaitaanir rajiim” (ﺍﻋﻮﺬ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﻴﻄﻥ ﺍﻟﺮﺟﻴﻢ)

manakala basmalah adalah lafaz: “Bismillahir rahmaanir rahiim” (ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺤﻤﻦ ﺍﻟﺮﺤﻴﻢ).

Terdapat empat cara membaca iati’azah, basmalah dan surah:

  1. Memutuskan isti’azah (berhenti) kemudian baru membaca basmalah.
  2. Menyambungkan basmalah dengan surah tanpa berhenti.
  3. Membaca isti’azah dan basmalah terus-menerus tanpa henti.
  4. Membaca isti’azah, basmalah dan awal surah terus-menerus tanpa henti.

Terdapat empat cara membaca basmalah di antara dua surah dalam hukum tajwaid. Tiga daripadanya adalah harus dan satu lagi adalah tidak harus. Yang harus adalah:

  1. Mengasingkan basmalah denga surah
  2. Menghubungkan basmalah dengan awal surah
  3. Menghubungkan kesemuanya

Bacaan bagi yang tidak harus pula adalah:

  1. Menghubungkan akhir surah dengan basmalah lalu berhenti. Kemudian, barulah membaca surah yang seterusnya tanpa basmalah. Walau bagaimanapun, tidak harus membaca sebegini kerana ditakuti bahawa ada yang menganggap basmalah adalah salah satu ayat daripada surah yang sebelumnya.

 

Hukum nun mati dan tanwin

 

Nun mati atau nun saktah adalah huruf nun yang berbaris mati ( ﻥْ ) manakala tanwin adalah mana-mana huruf yang mempunyai dua baris di atas (ً ), di bawah (ٍ ) dan di hadapan (ٌ ). Terdapat empat hukum bagi nun mati dan tanwin iaitu izhar, idgham, iqlab dan ikhfa’.

 

Hukum mim mati

 

Mim mati mati atau mim saktah adalah mim yang berbaris mati atau sukun (ﻡْ). Terdapat tiga hukum bagi kes ini iaitu idgham mutamathilain (ﺇﺩﻏﺎﻡ ﻣﺘﻤﺎﺛﻠﻴﻦ), ikhfa’ syafawi (ﺇﺧﻔﺎﺀ ﺷﻔﻮﻱ) dan izhar syafawi (ﺇﻇﻬﺎﺭﺷﻔﻮﻱ).

 

Hukum mim dan nun bersabdu

 

Hukum mim dan nun bersabdu juga dikenali sebagai wajibal ghunnah (ﻭﺍﺟﺐ ﺍﻟﻐﻨﻪ) yang bermaksud diwajibkan dengung. Maka jelaslah yang bacaan bagi kedua-duanya adalah didengungkan. Hukum ini jatuh bagi setiap huruf mim dan nun yang mempunyai tanda sabdu atau bertasydid (ﻡّ dan نّ).

Antara contoh ayat yang ditunjukkan adalah:ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺠِﻨﱠﺔ ﻭَﺍﻟﻨﱠﺎﺱِ

 

Hukum alif lam ma’rifah

 

Alif lam ma’rifah adalah dua huruf (alif dan lam) yang ditambah pada pangkal kata nama atau isim yang menentukan maksud perkataan itu dan lain lagi. Terdapat dua jenis kes bagi alif lam ma’rifah apabila bersambung dengan ejaannya iaitu qamariah dan syamsiah.

Alif lam qamariah ialah lam yang bersambung terus daripada empat belas huruf ini iaitu hamzah (ء), ba’ (ب), jim (ج), ha’ (ح), kha’ (خ), ‘ain (ع), ghain (غ), fa’ (ف), qaf (ق), kaf (ك), mim (م), wau (و), ha’ () dan ya’ (ي). Ini diambil sempena perkataan al-qamar (ﺍﻟﻘﻤﺮ). Dari perkataan itu, jelas cara membacanya adalah tidak memasukkaan lam ke dalam huruf selepasnya tetapi mematikannya dengan jelas lalu menyebut huruf yang seterusnya.

Alif lam syamsiah ialah lam yag bersambung dengan empat belas huruf ini pula iaitu ta’ (ت), tha’ (ث), dal (د), dzal (ذ), ra’ (ر), zai (ز), sin (س), syin (ش), sod (ص), dhod (ض), tho (ط), zho (ظ), lam (ل) dan nun (ن). Ini diambil sempena perkataan asy-syamsiah (ﺍﻟﺸﻤﺴﻴﻪ). Dari perkataan tersebut, cara membacanya adalah dengan memasukkan ke dalam huruf selepas lam yang kebanyakkanya disabdukan dan lam tidak dibunyikan.

 

Hukum idgham

 

Idgham (ﺇﺩﻏﺎﻡ) adalah berpadu atau bercampur dua huruf atau memasukkan satu huruf ke dalam huruf yang lain. Maka, jelaslah harus dibaca dengan memasukkan bunyi huruf yang seterusnya. Terdapat tiga jenis idgham:

  1. Idgham mutamathilain (ﺇﺩﻏﺎﻡ ﻣﺘﻤﺎﺛﻠﻴﻦ – yang serupa) ialah pertemuan dua huruf yang sama sifat dan makhrajnya (tempat keluarnya) dal bertemu dal dan sebagainya. Hukum adalah wajib diidghamkan. Contoh: ﻗَﺪ ﺩَﺨَﻠُﻮاْ.
  2. Idgham mutaqaribain (ﺇﺩﻏﺎﻡ ﻣﺘﻘﺎﺭﺑﻴﻦ – yang hampir) ialah pertemuan dua huruf yang berhampiran sifat dan makhrajnya seperti ba’ bertemu mim, qaf bertemu kaf dan tha’ bertemu dzal. Contoh: ﻧَﺨْﻠُﻘڪُﻢْ
  3. Idgham mutajanisain (ﺇﺩﻏﺎﻡ ﻣﺘﺠﺎﻧﺴﻴﻦ – yang sejenis) ialah pertemuan dua huruf yang sama makhrajnya tetapi tidak sama sifatnya seperti ta’ dan tho, lam dan ra’ serta dzal dan zho. Contoh: ﻗُﻞ ﺭَﺏﱢ

 

Hukum mad

 

Mad bermaksud lanjut atau lebih. Dari segi istilah ulama tajwid dan ahli bacaan, mad bermaksud memanjangkan suara dengan lanjutan menurut kedudukan salah satu dari huruf mad. Terdapat dua bahagian mad iaiatu mad asli dan mad far’ie. Terdapat tiga huruf mad iaitu alif, wau, dan ya’ dan huruf tersebut haruslah berbaris mati atau saktah. Kepanjangan bacaan mad diukur dengan menggunakan harakat.

 

Hukum ra’

 

Hukum ra’ adalah hukum bagaimana membunyikan huruf ra’ dalam bacaan. Terdapat tiga cara iaitu kasar atau tebal, halus atau nipis, atau harus dikasarkan dan dinipiskan.
Bacaan ra’ harus dikasarkan apabila:

  • Setiap ra’ yang berbaris atas atau hadapan.
Contoh: ﺭَﺑﱢﻨَﺎ
  • Setiap ra’ yang berbaris mati dan huruf sebelumnya berbaris hadapan atau atas.
Contoh: ﻭَﺍﻻَﺭْﺽ
  • Ra’ berbaris mati yang huruf sebelumnya berbaris bawah yang mendatang, bukan baris yang asal.
Contoh: ٱﺭْﺟِﻌُﻮْﺍ
  • Ra’ berbaris mati dan sebelumnya huruf yang berbaris bawah tetapi ra’ tadi berjumpa dengan huruf isti’la’.
Contoh: ﻣِﺮْﺻَﺎﺪ

Bacaan ra’ yang dinipiskan adalah apabila:

  • Setiap ra’ yang berbaris bawah.
Contoh: ﺭِﺟَﺎﻝٌ
  • Setiap ra’ yang sebelumnya terdapat huruf lin
Contoh: ﺧَﻴْﺮٌ
  • Ra’ mati yang sebelumnya juga huruf berbaris bawah tetapi tidak berjumpa dengan huruf isti’la’.
Contoh: ﻓِﺮْﻋَﻮﻦَ

Bacaan ra’ yang harus dikasarkan dan dinipiskan adalah apabila setiap ra’ yang berbaris mati yang huruf sebelumnya berbaris bawah dan kemudian berjumpa dengan salah satu huruf isti’la’.

Contoh: ﻓِﺮْﻕ


Isti’la’ (ﺍﺳﺘﻌﻼ ﺀ): terdapat tujuh huruf iaitu kha’ (خ), sod (ص), dhod (ض), tho (ط), qaf (ق), dan zho (ظ)

 

Qalqalah

 

Qalqalah (ﻗﻠﻘﻠﻪ) adalah bacaan pada huruf-huruf qalqalah dengan bunyi seakan-akan berdetik. Huruf qalqalah ada lima iaitu qaf (ق), tho (ط), ba’ (ب), jim (ج), dal (د). Qalqalah terbahagi kepada dua jenis:

  • Qalqalah kecil iaitu apabila salah satu daripada huruf qalqalah itu berbaris mati dan baris matinya adalah asli dan bukan mendatang.
Contoh: ﻴَﻄْﻤَﻌُﻮﻥَ, ﻴَﺪْﻋُﻮﻥَ
  • Qalqalah besar iaitu apabila salah satu daripada huruf qalqalah itu dimatikan dengan mendatang. Dalam keadaan ini, qalqalah dilakukan apabila wakaf padanya tetapi tidak diqalqalahkan apabila diteruskan.
Contoh: ٱﻟْﻔَﻟَﻖِ, ﻋَﻟَﻖٍ

Sifat huruf

Sifat huruf adalah salah satu dari perkara tajwid dalam bacaan al-Quran. Sifat huruf adalah ciri yang menjelaskan perihal suatu huruf. Melalui sifatnya, seseorang itu akan mampu membezakan suatu huruf itu dengan keadaan sebutannya seperti tertahan, berdesing, melantun dan sebagainya.

Kelebihan memahami sifat huruf ini adalah sebagai pelengkap kepada makhraj. Dengan mengetahui sifatnya, kita dapat membezakan lafaz sebutan bagi huruf yang makhrajnya sama. Tambahan pula, kita akan dapat mengenal huruf yang kuat dan lemah atau huruf yang dilafazkan secara tebal dan tipis kerana sifat yang wujud pada hurufnya. Sifat huruf juga membantu memperkemaskan ketepatan sebutan suatu huruf supaya dapat dilafazkan dengan betul, terutamanya bagi huruf yang hampir sama sebutannya seperti huruf tha (ث) dengan sin (س), ha’ (ح) dengan ha ().

 

Waqaf

 

Waqaf dari sudut bahasa ialah berhenti atau menahan manakala dari sudut istilah tajwid pula ialah menghentikan seketika bacaan secara memutuskan suara di akhir perkataan untuk bernafas dengan niat ingin menyambungkan kembali bacaan. Terdapat empat jenis waqaf:

  • Taamm (ﺗﺂﻡّ – wakaf sempurna) – apabila berhenti pada satu ayat yang putus, tidak berkaitan atau kena-mengena lagi dengan mana-mana kalimah atau perkataan sesudah ayat tersebut atau di hadapannya sama ada berkenaan lafaz atau makna.
  • Kaaf (ﻛﺎﻒ – wakaf memadai) – apabila berhenti pada satu ayat yang putus tidak ada kena-mengena dengan satu-satu kalimah atau perkataan sesudah ayat tersebut atau di hadapannya pada lafaz sahaja tetapi ada kena-mengena dalam maknanya.
  • Hasan (ﺣﺴﻦ – wakaf baik) – apabila berhenti pada satu ayat yang ada kena mengena dengan yang sesudah dan sebelumnya pada lafaz sahaja, dengan syarat yang diberhentikan itu telah memenuhi maknanya.
  • Qabiih (ﻗﺒﻴﺢ – wakaf buruk) – apabila berhenti pada satu-satu ayat tidak sempurna maknanya yang kadang-kala ayat itu ada berkaitan dengan ayat-ayat yang sebelum dan sesudahnya sama ada pada lafaz atau pada makna.

 

Tanda-tanda waqaf

 

  1. Tanda mim ( ) dikenali sebagai Waqaf Lazim. Adalah dikehendaki berhenti seketika apabila mim muncul. Jika tidak berhenti, kebarangkalian yang maknanya berubah.
  2. Tanda tho ( ) adalah tanda Waqaf Mutlaq dan haruslah berhenti seketika. Ia menunjukkan yang makna belum lagi dinyatakan sepenuhnya..
  3. Tanda jim ( ) adalah Waqaf Jaiz. Lebih elok berhenti seketika di sini walaupun tidak berhenti adalah dibenarkan.
  4. Tanda zha ( ) bermaksud lebih elok TIDAK berhenti.
  5. Tanda sod ( ) dikenali sebagai Waqaf Murakhkhas, menunjukkan yang tidak digalakkan berhenti walaupun berhenti dibenarkan. Perbezaan antara hukum tanda zha dan sod adalah kegunaannya, dalam kata lain, keinginan untuk berhenti adalah lebih pada tanda sod
  6. Tanda sad-lam-ya’ ( ﺻﻠﮯ ) merupakan singkatan kepada “Al-wasl Awlaa” yang bermaksud “Sambung lebih elok”. Pembaca haruslah meneruskan bacaan kerana itu lebih elok.
  7. Tanda qaf ( ) merupakan singkatan kepada “Qeela alayhil waqf” yang bermakna “telah dinyatakan yang berhenti harus dilakukan ke atasnya”. Tidak perlu berhenti di sini.
  8. Tanda sod-lam ( ﺼﻞ ) merupakan singkatan kepadan “Qad yoosalu” yang membawa maksud “akan bersambung kadang-kala“. Kadang-kala seseorang akan berhenti manakala ada yang tidak walaupun berhenti lebih diutamakan.
  9. Tanda perkataan Qif ( ﻗﻴﻒ ) bermaksud berhenti! Ia muncul pada tempat yang kebarangkalian pembaca akan meneruskan bacaan tanpa henti.
  10. Tanda sin ( س ) atau perkataan Saktah ( ﺳﮑﺘﻪ ) menandakan berhenti seketika tanpa mengambil nafas. Dalam kata lain, pembaca haruslah berhenti seketika tanpa mengambil nafas baru untuk meneruskan ayat.
  11. Tanda Waqfah ( ﻭﻗﻔﻪ ) serupa dengan Saktah tetapi bezanya ialah waqaf pada Waqjah lebih lama berbanding Saktah.
  12. Tanda Laa ( ) bermaksud “Jangan!“. Tanda ini muncul kadang-kala pada penghujung mahupun pertengahan ayat. Jika ia muncul di pertengahan ayat, tidak dibenarkan berhenti dan jika berada di penghujung ayat, pembaca tersebut boleh berhenti atau tidak.
  13. Tanda kaf ( ) merupakan singkatan kepada “Kathaalik” yang bermaksud “serupa”. Dalam kata lain, tanda yang sama sebelumnya digunakan di sini.
  14. Tanda bertitik tiga ( ... ...) yang dikenali Waqaf Muraqabah (Berhenti Pemerhatian) atau Waqaf Ta’anuq (Terikat). Tanda ini kadang-kala diletakkan sekali huruf jim yang turut menjadi simbol bagi Mu’aanaqah ini. Ia akan muncul sebanyak dua kali di mana-mana saja dan cara membaca adalah Harus berhenti di salah satu tanda tersebut. Jika sudah berhenti pada tanda pertama, tidak perlu berhenti pada tanda kedua dan sebaliknya.

 

HUKUM TAJWID

QALQALAH

 

QALQALAH SUGHRA

Lantunan yang paling rendah. Apabila huruf Qalqalah terletak di pertengahan kalimah.

Tanda : Huruf Qalqalah sukun terdapat di pertengahan kalimah.

 

QALQALAH KUBRA

Lantunan yang sederhana iaitu pertengahan. Apabila memberhentikan bacaan pada huruf Qalqalah yang berada di hujung kalimah dan huruf tersebut tidak bersabdu (bertasydid). Sukun pada huruf Qalqalah di sini adalah ‘aridh yang disebabkan wakaf (berhenti) padanya.

Tanda : Wakaf pada huruf Qalqalah yang tidak bersabdu.

 

QALQALAH AKBAR

Lantunan yang paling kuat. Apabila memberhentikan bacaan pada huruf Qalqalah yang berada di hujung kalimah dan huruf tersebut bersabdu (bertasydid). Sukun pada huruf Qalqalah di sini merupakan sukun yang ‘aridh (mendatang) disebabkan wakaf (berhenti) padanya.

Tanda : Wakaf pada huruf Qalqalah yang bertasydid.

 

 

NUN SAKINAH DAN TANWIN


IQLAB

Dari sudut bahasa: Menukarkan sesuatu kepada sesuatu.
Dari sudut istilah Ilmu Tajwid: Menukarkan lafaz sesuatu huruf kepada huruf yang lain.

Apabila Nun Sakinah atau Tanwin bertemu dengan huruf Iqlab iaitu Ba’, maka hendaklah ditukarkan Nun Sakinah atau Tanwin kepada Mim dengan disertai suara “Ghunnah” (dengung) dengar kadar panjang dua harakat. Sebab ditukarkan Nun Sakinah dan Tanwin kepada Mim tidak kepada huruf-huruf yang lain kerana Mim dan Ba’ ada persamaan antara makhraj dan sifatnya.

  • Makhraj Mim dan Ba’ pada antara dua bibir.
  • Sifat yang sama antara Mim dan Ba’ pula ialah Jahar, Istifal, Infitah, Idzlaq dan Ghunnah

 

IDGHAM

IDGHAM terbahagi kepada 2.

IDGHAM BILA GHUNNAH

Iaitu memasukkan tanpa dengung. Ia terdiri dari dua huruf iaitu Ra’ dan Lam.

Apabila salah satu dari dua huruf tersebut bertemu dengan Nun Sakinah atau Tanwin dengan syarat di dalam dua kalimah yang berasingan, ia mestilah dibaca dengan Idgham Bila Ghunnah. Bacaan Idghamnya tidak disertai dengan Ghunnah (dengung).

 

 

IDGHAM MA’AL GHUNNAH

Apabila Nun Sakinah atau Tanwin bertemu dengan salah satu huruf-huruf Idgham Ma’al Ghunnah iaitu Ya’, Wau, Mim dan Nun dalam dua kalimah. Maka ia dibaca dengan disertai ghunnah (dengung) dengan kadar 2 harakat.

 

 

IKHFA’ HAQIQI

Dinamakan Ikhfa’ Haqiqi kerana pada hakikatnya dibaca dengan Ikhfa’ Nun Sakinah atau Tanwin pada kebanyakan huruf hijaiyyah. Ikhfa’ Haqiqi ada tiga martabat (peringkat):

    1. Martabat tertinggi: iaitu Ikhfa’ Nun Sakinah atau Tanwin pada huruf To’, Dal dan Ta’ kerana makhrajnya paling hampir dengan Nun Sakinah.
    2. Martabat pertengahan: iaitu Ikhfa’ Nun Sakinah atau Tanwin pada huruf Tha’, Jim, Dzal, Zai, Sin, Syin, Shad, Dhad, Zha’ dan Fa’ kerana makhrajnya di pertengahan (iaitu antara martabat tertinggi dengan martabat terendah) Nun Sakinah.
    3. Martabat terendah: iaitu Ikhfa’ Nun Sakinah atau Tanwin pada Qaf dan kaf kerana makhrajnya berjauhan dengan Nun Sakinah.

Perhatian: Ikhfa’ Nun Sakinah juga berlaku pada huruf pembukaan surah seperti yang disenaraikan di bawah ini:

    • Surah Maryam: 1
    • Surah al-Syura: 2
    • Surah al-Naml: 1 dan 2 (sekiranya dibaca wasal pada ayat 1 dan 2).

Bunyi ghunnah atau dengung bagi hukum Ikhfa’ Haqiqi ada dua keadaan:

    • Tafkhim (sekiranya Nun Sakinah atau Tanwin bertemu dengan huruf-huruf Ikhfa’ yang bersifat isti’la’ seperti huruf Shad, Dhad, To’, Zha’, dan Qaf).

Tarqiq (sekiranya Nun Sakinah atau Tanwin bertemu dengan huruf-huruf Ikhfa’ yang tidak bersifat isti’la’ iaitu selain dari huruf-huruf yang telah disebutkan di atas).

 

 

MIM NUN BERSABDU


MIM BERSABDU

Mim bersabdu pada asalnya terdiri dari dua Mim, pertama sukun dan kedua berbaris. Mim Sukun dimasukkan ke dalam Mim yang berbaris sehingga kedua-duanya membentuk satu huruf yang bersabdu. Hukum Mim yang bersabdu adalah wajib dibaca secara Ghunnah (menzahirkan dengungnya) dengan kadar dua harakat.

 

 

NUN BERSABDU

Nun yang bersabdu pada asalnya terdiri dari dua huruf Nun, iaitu huruf yang pertama sukun dan yang kedua berbaris.

 

 

HUKUM MAD


MAD FAR’IE
Mad Far’ie terbahagi kepada 8.


Mad ‘Aridh Lil Sukun

Dinamakan Mad ‘Aridh Lil Sukun kerana terdapat sukun yang mendatang selepas huruf Mad ketika waqaf.

Dibaca 2 harakat kerana pada asalnya ia adalah Mad Asli, dibaca 4 harakat (iaitu martabat pertengahan bagi kadar Mad) kerana seumpama berhimpun dua huruf sukun serta meraikan keadaan asal dan dibaca 6 harakat kerana menyerupai Mad Lazim.

 

 

Mad Badal

Mad Badal ialah huruf Hamzah berada sebelum huruf Mad di dalam satu kalimah dan tidak terdapat huruf Hamzah atau Sukun selepas huruf Mad.
Ia dinamakan dengan Mad Badal kerana Huruf Mad tersebut adalah gantian daripada Hamzah.

Huruf Hamzah kedua ditukar kepada huruf Mad mengikut baris huruf Hamzah pertama untuk meringankan bacaan. Mad Badal terjadi dalam 4 keadaan:

  1. Mad Badal yang terjadi ketika permulaan dan wasal.
  2. Mad Badal yang terjadi ketika wasal sahaja.
  3. Mad Badal yang terjadi ketika waqaf sahaja.
  4. Mad Badal yang terjadi ketika memulakan bacaan dengannya sahaja (ibtida’).

Kadar bacaannya adalah 2 harakat.

 

Mad ‘Iwad

Berlaku ketika wakaf pada akhir kalimah yang berbaris dua di atas kecuali pada huruf Ta’ Marbutah.

Ia wajib dibaca dengan kadar 2 harakat kerana ia adalah Mad Tabi’ie yang terjadi kerana waqaf.

 

 

Mad Jaiz Munfashil

Mad Jaiz Munfashil terjadi apabila Huruf Mad bertemu Hamzah dalam dua kalimah iaitu ketika wasal sahaja.

Dinamakan Mad Jaiz Munfashil kerana sebahagian daripada Imam-imam Qiraat membolehkan ianya dibaca lebih daripada kadar Mad Asli dan dinamakan Munfashil kerana Huruf Mad dan Hamzah berada di dalam dua kalimah yang berasingan.

Kadar harakatnya harus dibaca 4 atau 5 harakat. Mad Jaiz Munfashil ada dua keadaan dalam al-Quran berdasarkan kepada kaedah Resam al-Quran:

 

  1. Mad Jaiz Munfashil Haqiqi iaitu kelihatan jelas terpisah antara Huruf Mad dan Hamzah dalam dua kalimah yang berpisah antara keduanya.
  2. Mad Jaiz Munfashil Hukmi iaitu tidak kelihatan secara jelas Huruf Mad dan Hamzah berpisah dalam dua kalimah. Ia seolah-olah dalam satu kalimah. Keadaan ini berlaku pada dua situasi:
    1. Ya’ al-Nida’ (kata seruan) apabila selepasnya ada kalimah yang dimulai dengan Hamzah.
    2. Ha’ Lil Tanbih apabila selepasnya terdapat Isim Isyara.

 

Mad Liin

Mad Liin terjadi apabila Huruf Liin bertemu dengan sukun yang mendatang ketika waqaf sahaja.

Ia boleh dibaca dengan kadar harakat 2, 4 dan 6.

Dinamakan Mad Liin kerana ia terjadi pada Huruf Lin dan boleh dibaca dengan kadar 2, 4 dan 6 kerana ia sebahagian daripada Mad ‘Aridh Lil Sukun.

 

 

Mad Silah Qasirah


Mad silah ialah Mad yang terdapat pada Ha’ Dhomir.

Cara mengenalnya ialah apabila terdapat Ha’ Dhomir pada akhir kalimah, sebelumnya terdapat huruf yang berbaris dan selepasnya juga terdapat huruf yang berbaris.

Mad Silah Qasirah ialah mad yang terdapat pada ha’ dhomir iaitu selepas ha’ tidak ada hamzah qat’ie.

 

 

Mad Silah Towilah


Mad silah ialah Mad yang terdapat pada Ha’ Dhomir.

Cara mengenalnya ialah apabila terdapat Ha’ Dhomir pada akhir kalimah, sebelumnya terdapat huruf yang berbaris dan selepasnya juga terdapat huruf yang berbaris.

Untuk mengenali Mad Silah Towilah, kita cuma perlu memerhatikan selepas ha’ terdapat Hamzah Qat’ie

 

 

Mad Tamkin


Mad Tamkin berlaku apabila berhimpun dua Ya’ pada satu kalimah. Ya’ yang pertama mesti berbaris di bawah serta bertasydid dan Ya’ yang kedua sukun.

 

 

Mad Asli


Mad Asli ialah Mad yang terjadi dengan sebab Huruf Mad. Ia juga dikenali dengan Mad Tabi’ie.

 

Mad Asli terjadi apabila:

a. Huruf Alif yang didahului dengan huruf yang berbaris atas.
b. Huruf Wau sukun yang didahului dengan huruf yang berbaris hadapan.
c. Huruf Ya’ sukun yang didahului dengan huruf yang berbaris bawah.

Perhatian:

Dalam riwayat Hafs terdapat tujuh kalimah yang diakhiri dengan Alif dan dibaca panjang dengan kadar 2 harakat ketika waqaf sahaja sedangkan ketika wasal kalimah-kalimah ini dibaca dengan pendek tidak bermad.

 

 

HUKUM HAMZAH


 

PECAHAN HUKUM HAMZAH

 

Hamzah Qat’ie

Hamzah Qata’ iaitu hamzah yang tetap bacaannya sama ada dimulakan dengannya atau sebaliknya. Hamzah ini dinamakan dengan Hamzah Qat’ie kerana hamzah ini mempunyai baris yang pasti atau tetap kewujudannya. Hamzah Qat’ie boleh menerima baris dan ditulis dengan nyata barisnya. Ia terdapat pada ketiga-tiga jenis kalimah iaitu isim (kata nama), Fe’el (kata kerja) dan harf (kata sendi). Hamzah Qat’ie yang datang pada kalimah ini menerusi tiga keadaan iaitu:

  1. Awal kalimah sama ada hamzah itu berbaris atas, bawah atau hadapan.
  2. Pertengahan kalimah sama ada hamzah berbaris atas, hadapan bawah atau sukun (mati).
  3. Di hujung kalimah sama ada hamzah itu berbaris atas, bawah, hadapan atau sukun (mati).

Hamzah Qat’ie berubah daripada sifat asal dalam beberapa keadaan:

  1. Dibaca secara tashil iaitu bacaan antara alif dan hamzah pada lafaz ‘Aajami’ surah Fussilat: 44.
  2. Dibaca secara ibdal (iaitu ditukarkan kepada huruf mad) jika terdapat hamzah wasal sebelumnya dan dimulakan dengan hamzah wasal tersebut. seperti pada lafaz ‘Utumina’ surah al-Baqarah: 283

Kaedah penulisan Hamzah Qat’ie.

  1. Apabila Hamzah Qat’ie berada di awal kalimah maka ia ditulis dengan huruf alif sebagai rumahnya sama ada hamzah itu berbaris atas, bawah atau hadapan.

2. Apabila Hamzah Qat’ie berada di tengah kalimah maka ada beberapa keadaan:

    • Apabila hamzah qat’ie itu sukun dan huruf sebelumnya berbaris atas maka ia ditulis dengan huruf alif sebagai rumahnya.
    • Sekiranya hamzah qat’ie itu sukun dan huruf sebelumnya berbaris bawah maka ia ditulis dengan huruf Ya’ sebagai rumahnya.

 

    • Sekiranya hamzah qat’ie itu sukun dan huruf sebelumnya berbaris hadapan maka ia ditulis dengan huruf wau sebagai rumahnya.
    • Sekiranya hamzah qat’ie itu berbaris dan huruf sebelumnya sukun kecuali alif maka ia ditulis bersendirian tanpa rumah.
    • Sekiranya hamzah qat’ie itu berbaris atas maka ia ditulis dengan alif sebagai rumah.
    • Sekiranya hamzah qat’ie itu berbaris bawah maka ia ditulis dengan huruf Ya’ sebagai rumah.
    • Sekiranya hamzah qat’ie itu berbaris hadapan maka ia ditulis dengan huruf wau sebagai rumah.

3. Apabila Hamzah Qat’ie berada di hujung kalimah, maka ada beberapa keadaan juga iaitu:

    • Jika sebelum hamzah qat’ie tersebut huruf yang berbaris atas maka ia ditulis dengan huruf alif sebagai rumah.
    • Jika sebelum hamzah qat’ie tersebut huruf yang berbaris bawah maka ia ditulis dengan huruf Ya’ sebagai rumah.
    • Jika sebelum hamzah qatie tersebut huruf yang berbaris hadapan maka ia ditulis dengan huruf wau.
  1. Jika sebelum hamzah qat’ie tersebut huruf yang berbaris mati (sukun) maka ia ditulis bersendirian tanpa rumah.

 

 

Hamzah Wasal

Iaitu hamzah yang ditetapkan (dibaca) ketika memulakan bacaan dengannya dan tidak dibaca ketika bacaan bersambung. Ia hanya terdapat pada awal kalimah.

 

 

LAM TA’ARIF

PECAHAN LAM TA’ARIF

Alif Lam Syamsiah (Idgham Syamsi)

Alif Lam Syamsiah juga dikenali dengan Idgham Syamsi. Diidghamkan Lam Ta’rif apabila bertemu dengan mana-mana Huruf Syamsiah. Huruf Syamsiah ada 14 huruf iaitu Ta’, Tha’, Dal, Dzal, Ra’. Zai, Sin, Syin, Shad, Dhad, To’, Zha’, Lam dan Nun.

Idgham Syamsi terbahagi kepada dua bahagian:

1- Idgham Syamsi Bi Ghunnah (Idgham Syamsi dengan dengung):Ia terjadi apabila Lam Ta’rif diidghamkan pada Nun.
2- Idgham Syamsi Bila Ghunnah (Idgham Syamsi tanpa dengung):Ia terjadi apabila Lam Ta’rif diidghamkan pada Huruf-huruf Syamsiah selain Nun.

 

 

Sebab-sebab Idgham:

1- Lam Ta’rif dengan Lam adalah dua huruf yang sama pada makhraj dan sifat.
2- Lam dengan baki huruf Syamsiah yang lain adalah dua huruf yang mutaqariban.

 

 

Alif Lam Qamariah (Izhar Qamari)

Alif Lam Qamariah juga dikenali dengan Izhar Qamari. Diizharkan Lam Ta’rif apabila bertemu dengan mana-mana Huruf Qamariah. Huruf-huruf Qamariah itu ada empat belas huruf iaitu Ba’, Jim, Ha’, Kha’, ‘Ain, Ghain, Fa’, Qaf, Kaf, Mim, Wau, Ha’, Hamzah dan Ya’. Ia dinamakan Izhar Qamari kerana diizharkan Lam tersebut kepada Huruf-huruf Qamariah; manakala sebab ia Izhar ialah kerana Lam dan Huruf Qamariah adalah dua huruf Mutaba’idan.

 

CahayaPurnama.Com

Incoming search :

hukum tajwid,tajwid surat al kafirun,belajar ilmu tajwid lengkap,Tajwid surah al kahfi ayat 29,tajwid surah al kafirun ayat 1-6,hukum tajwid lengkap,tajwid surah al kafirun,hukum bacaan tajwid surat al kafirun,hukum bacaan surat al kafirun,belajar tajwid lengkap,senarai hukum tajwid,tajwid lengkap,hukum bacaan surah al kahfi ayat 29,hukum tajwid surat al anfal ayat 72,hukum tajwid surat al kafirun,surat at tin dan tajwidnya,tajwid surah al-kahfi ayat 29,tajwid surat al baqarah ayat 1-5,hukum bacaan mad pada surah al-kaffi,Hukum tajwid dalam surah al kafirun,hukum bacaan perkata surat an n,surah al kafirun dan tajwidnya,tajwid al quran,surah al anfal ayat 72 beserta tajwidnya,hukum tajwid surah al-qariah,tajwid surat al alaq,hukum tajwid dalam surah al adiyat,tajwid surat al anfal ayat 72,surah al kafirun ayat 1-6 dan hukum bacaan tajwid nya,tajwid al kafirun,hukum bacaan surat at tin,surat al anfal ayat 72 beserta hukum bacaannya,tajwid alquran,Tajwid surah al-kafirun,hukum tajwid lengkap dan contohnya,hukum bacaan surat al kahfi 29,hukum bacaan pada surat al alaq,tajwid lengkap pdf,tajwid dari surat al kafirun,salah satu contoh hukum bacaan tajwid yg terdapat pada surat al kafirun,tajwid surat al kahfi,belajar hukum tajwid,hukum tajwid surat al-kafirun,bacaan tajwid surah al kafirun,tajwidvvyang terdapat pada surat al kafirun,belajar tajwid lengkap beserta contohnya,hukum bacaan surat al zalzalah,ada berapa jumlah alif lam syamsyiah dalam surat al baqarah ayat 30,hukum tajwid yang terdapat pada surat al kahfi ayat ke 29,lafaz hukum bacaan surat al anfal,contoh contoh izhar syafawi mim sukun brtemu jim dan ha,ayat ayat izhar di juz 30,surah al haqqah 1-10 beserta hukum bacaan Mad nya,surah al haqaah 1-10 beserta hukum bacaan Mad nya,ilmu tajwid yang ada disurat an-anfal ayat 72,isi tajwid al-kahfi,surah al falaq dan hukum qalqalah,surat al falaq beserta tajwidnya,surah al bayyinah serta tajwidnya,isim yg ada pada surat al zalzalah,izhar safawi,ilmu tajwid surat an nuur ayat 2,ilmu tajwid surat al kahfi ayat 29,ilmu tajwid ayat 29,surat al adiyat dan tajwidnya,surah at-tin dan tajwidnya,surah at tin beserta hukum tajwidnya,ilmu tajwid di dalam surah asy-syarh,surah ar rahman ayat 33 dan tajwidnya,ilmu tajwid nama waqaf,ilmu tajwid qolqolah dal bertemu jim,surah al-quran,surah al kautsar dan hukum tajwidnya,surah al kautsar beserta tajwid,jadjwid al anfal ayat 72,ilmu tajwid surah al kafirun,jenis2 wakaf tajweed,jumlah tajwid surat alkafirun,potongan ayat idgam syamsiyah qomariah dan ikhfa dalam surah al kahfi,pelajaran tajwid hukum mad,panduan bacaan tajwid,mad dalam surat al fatihah,mad Dan kadar panjang dalam surat al fatihah,mengenal tajwid,mad silah qasirah contoh,mengenal bacaan idgham,mad yang ada di surat al kafirrun,mad yang ada pada surat al kafiruun,menentukan tajwid pada potongan ayat surah al-anfal ayat 72,potongan sura al anfal ayat 72 beserta tajwidnya,Macam-macam huruf mad sakinah,qs al baqarah 1-5 dan hukum tajwid,simbol dan cara bacaan al quran,kttmpulan tajwid surah al-kafirun,kumpulan hukum bacaan al quran,semua tajwid yang ada di surat al kafirun,sebutkan jumlah tajwid yang ada pada surah attin ayat pertama,sebab sebab bacaan idghom syamsi,kumpulan tajwid dalam surah al-kafirun,mad yang terdapat pada surat al anfal ayat 72,ruang tajwid surah al kafirun,qs an nas hukum tajwid dan tafsirannya,macam bacaan tajwid lengkap,mencari hukum syamsiyah di surat al falaq,surat al jaljalah dan hukum bacaanya,www hukum tajwid surah an nasr com,tajwid yang terdapat dalam surat at-tin,tajwid yang terdapat dalam surat at tin,tajwid yang terdapat dalam surah al alaq,tajwid yang surat al-kafirun,Tajwid yang ada di surat al anfal ayat 72,tajwid yang ada di surah at-tin,tajwid surat al-kahfi ayat 29,tajwid surat al-kafirun 1-6,tajwid surat al-kafirun,tajwid surat al-anfal ayat 72,tajwid surat al kahfi 29,tajwid surat al kafirun ayat 1 sampai 6,tajwid yang terkandung dalam surah attin,tajwid surat al kafhi 29,Tajwid surat al anfal ayat 27,tajwid yang terkandung dalam surah aT-Tin,tajwijd surat al kafhi 29,www hukum tajwid surah al kafirun com,www hukum tajwid surah al falaq com,www hukum tajwid com,waqaf pada surah al baqarah,ulasan tajwid QS Al-fatihah,ulasan tajwid q s al-anfal 8 ayat 22 dan mencari hukum tajwidnya,Tulislah hukum bacaan qalqalah sugra dan qalqalah kubra pada surah al-alaq ayat 1-5,Tentang hukum bacaan mad asli pada surah al anfal 72,Tanda tanda baqarah di surat At-Tin,tanda tajwid di sura fussilat ayat 44,tanda lam alif dalam quran,tanda hukum tajwid,tanda baca surah an nur ayat 2,tanda baca pada surah al-anfal,tajwsid surat al-qafrun,tajwid surat al - alaq,tajwid surah alFATIHAH,Tajwid al-quran,tajwid al quran surat al anfal ayat 72,tajwid al kahfi ayat 29,tajwid al kahfi 29,tajuwid surat al-kafirun,tajuwid al kafirun,tadzwid surat at-tin,surat quran yg terdapat hukum mad silah qasirah,Surat al-fatiha dan tajwid-tajwidnya,surat al-baqarah ayat 1-5 beserta tajwidnya,surat al zalzalah dan hukum bacaanya,surat al qoriah dengan tajwid nya,surat al kahfi beserta tajwidnya,surat al kahfi ayat 29 beserta tajwidnya,surat al kafirun beserta tajwidnya,tajwid alkahfi,tajwid dalam surah al kahfi ayat 29,tajwid surah al anfal ayat 72,tajwid surah al adiyat,tajwid qs al kahfi ayat 29,tajwid pada surat al kafirun,tajwid mad jaiz munfasil yang terdapat di surah al kafirun,tajwid lengkap surat al anfaal ayat 72,tajwid lengkap al quran,tajwid disurah ar rahman ayat 33,Tajwid di surat at tin,tajwid di surat al alaq,tajwid dari surat ar rahman ayat 33 adalah,tajwid dan hukum bacaan dari surat kafhi ayat 29,tajwid dalam surat Al Kahfi ayat 29,tajwid dalam surat al kafirun,tajwid dalam surat al adiyat,surat al kafirun beserta tajwid nya,hukum bacaan tajwid surat al fatihah,hukum bacaan pada surat alkafirun,hukum bacaan pada surat al kafirun,hukum bacaan pada surat al anfal ayat 72,hukum bacaan pada surah al kafirun,hukum bacaan mad badal surah al anfal ayat 72,hukum bacaan ikhfa izhar idgham bighunnah pada surat al anfal 72,Hukum bacaan idzhar dari surat al-ikhlas beserta alasannya,hukum bacaan idghom bilagunah surat al kafirun,hukum bacaan ghunnah mad badal idgham bigunnah mad arid lissukun qalqalah kubra mad iwad pada surat al anfal ayat 72,hukum bacaan disurat alanfal ayat 72,hukum bacaan dan cara membacanya dalam surat al anfat ayat 72 perkata,hukum bacaan alif lam syamsiah di surah Al-Kahfi ayat 29,hukum bacaan al-kafirun,Hukum bacaan al-anfal,hukum bacaan al kafirun ayat 1-6,hukum alif akbar,hukum bacaan pada surat ar rahman ayat 33,hukum bacaan pada surat ar rahman ayat 33 gunnah,hukum bacaan tajwid nun sukun/tanwin dan mim sukun pada ayat al anfal,hukum bacaan tajwid al kafirun,Hukum Bacaan Tajwid,hukum bacaan surat At-Tin,hukum bacaan surat ar rahman ayat 33,hukum bacaan surat alkhafi,hukum bacaan surat alfatehah,hukum bacaan surat al-kafirun ayat 1-6,ada berapa alif lam syamsiah dalam surah al baqarah ayat 30,hukum bacaan surat al kahfi ayat 29,hukum bacaan surat al kahfi,hukum bacaan surat al anfal ayat 72,hukum bacaan surah al-anfal ayat 72,hukum bacaan surah al zalzalah,hukum bacaan surah al kahfi 29,hukum bacaan surah al kafirun,hamzah baris 2 bawah waqaf dibunyikan bagaimana,contoh tajwid ikhfa qalqalah kubra,contoh mad badal dalam surat al baqarah,bacaan ikfa dalam Al Quran,bacaan idzhar dalam surat al kafirun,bacaan alif lam qamariah pada surah al-alaq,ba bertemu mim sukun,ayat waqaf mutlaq,ayat alquran yang mempunyai hamzah wasl,at-tin dan tajwidnya,Apa surat al-kahfi ayat 29 tadwid,Apa saja huruf ikhfa hakiki yg terdapat pd surah al anfal,alquran tajwid,al quran tajwid huruf kasar,al kafirun hukum tajwid,al kafirun dan tajwidnya,al kafirun beserta tajwid,AIU Ba al-quran huruf dasar,ada berapakah hukum bacaan mim mati dalam surat al anfal ayat 72,bacaan mad yang terdapat dalam surah at tin,bacaan sabdu awal ayat,contoh lahn jaly dan lahn khafi dalam surah al baqarah dari ayat 1-6,Contoh kalimah ikhfa pada surat al anfal ayat 72,Contoh kalimah ikhfa dalam Qs al anfal : 72,contoh ikhfa,Contoh huruf izhar pada surah annas,contoh hukum tajwid dan cara bacaannya,contoh bacaan tashil dalam surat al qamar,contoh bacaan ghunnah dari surat al anfal,Blajar tentang qal qalah dengung,Belajar Hukum Tajwid Al Quran,bacaan tajwid pada surat at-tin,bacaan tajwid pada surat al khafi ayat29,bacaan tajwid lengkap,bacaan tajwid di dalam surat al kafirun,bacaan tajwid dalam surah at tin,bacaan tajwid,Ada berapa alif lam syamsiah dalam surah al baqarah ayat 30?,ilmu tajwid al quran lengkap,hukum tajwid tanda hadapan,hukum tajwid surat al-kahfi ayat 29,hukum tajwid surat al-bayyinah 1-5,hukum tajwid surat al-anfal ayat 72,hukum tajwid surat al quraisy,hukum tajwid surat al maun,hukum tajwid surat al falaq,hukum tajwid surat al bayyinah,hukum tajwid surat al baqarah ayat 1-10,hukum tajwid surat al anfal,hukum tajwid surah at-tin,hukum tajwid surah al-anfal 72,Hukum tajwid surah Al-Anfaal ayat 72,hukum tajwid surah al kahfi ayat 29,hukum tajwid surah al kahfi,hukum tajwid surah al kafirun,hukum tajwid tanwin surah Al-kafirun,hukum tajwid tentang surat at-tin,Ilmu tajwid,ilmu hukum tajwid lengkap,identifikasi tajwid surat al anfal ayat 72,identifikasi tajwid surah al kafirun,Huruf-huruf yang ditulis tetapi tidak dibaca dalam surah at- Tin,huruf ikhfak dan cara sebutannya,huruf hukum tajwid,Huruf Al-Quran dan sebutannya,hukun bacaan surat al-falaq,hukum-hukum tajwid dalam surah at-tin,hukum ya tanwin di hujung ayat,hukum tajwid yg ada di surah al fatihah,hukum tajwid yassin,hukum tajwid yang terdapat pada surat at tin,hukum tajwid yang terdapat di surat al alaq,hukum tajwid yang ada di surat at tin,hukum tajwid qs al anfal ayat 72,hukum tajwid permulaan ayat tidak berbaris,hukum tajwid pada surat at_tin,hukum tajwid beserta contoh,hukum tajwid bacaan al-kafirun,hukum tajwid alquran lengkap,hukum tajwid al qyran,hukum tajwid al quran,hukum tajwid al kahfi ayat 29,hukum tajwid al falaq,hukum tajwid al baqa,hukum ta marbutah,hukum qalqalah akbar,hukum mad dlm Alquran,hukum hukum tajwid di surah al fatihah,hukum hukum tajwid dari surat al fil,hukum hukum tajwid,Hukum bacaan yang terdapat pada surat anfal tentang mad asli contohnya ikfa hakiki,Hukum bacaan yang ada pada surah at tiin dan cara baca,hukum tajwid dalam al quran,hukum tajwid dalam QS Al-kafirun,hukum tajwid pada surat al-kafirun,hukum tajwid pada surah al-anfal,hukum tajwid pada surah al fatihah,hukum tajwid mad iwad surah al insyirah,hukum tajwid lengkap pdf,hukum tajwid izhar syafawi surah al insyirah,hukum tajwid idgham bighunnah dalam surat alkafirun,hukum tajwid di surah al anfal ayat 72,hukum tajwid di dalam surah al-fatihah,Hukum tajwid dari surah al kafirun,hukum tajwid dan cara bacanya surah al kafirun,hukum tajwid dan cara bacaan,hukum tajwid dalam surat at- tin,Hukum tajwid dalam surat al-kafirun,hukum tajwid dalam surah al-anfal ayat 72,hukum tajwid dalam surah al baqarah,hukum bacaan tajwid surat al-kahfi ayat 29

{ 46 comments… add one }

  • saadi

    mohon izin ‘copy’ untuk bahan mengajar

  • eni

    assalammualaikum…cahaya purnama !

    saya juga mohon izin copy sebagai panduan bacaan.

  • hairi

    mohon copy untuk belajar

  • Assalamu’alaikum, mohon izin copy Jazakallah

  • MeToYouInformation

    Thanks for such a great post and the review

  • humaira

    ishhh apelah izhar syafawi takkan la takderrr!!!!!! :P

  • capude

    Assalamu’alaikum, mohon izin copy

  • bagus ilmu tajwid nie… ramai yg baca al-quran, x ikut tajwid

  • riduan

    SALAM MOHON IZIN COPY UNTUK BELAJAR BOLEH KE?

    • Cahaya Purnama

      Silakan Tafaddal.. :)

  • bagus perkongsian ini, terima kasih

  • good knowledge..thanks ya

  • Zue Efin

    Assalamu’alaikum…
    Informasi yang sangat berguna. Moga Allah melimpahkan rahmatNya kepada empunya blog.
    Saya mohon izin pihak tuan untuk copy, sebagai bahan rujukan pembelajaran saya.

    • Cahaya Purnama

      Silakan…moga bermanfaat..

  • ROHAIMI

    Informasi yang sangat bagus dan memberi banyak manfaat kepada sesiapa yang ingin belajar. Moga Allah mengurniakan pahala yang berlipat kali ganda kepada tuan. Saya mohon izin untuk copy, sebagai bahan rujukan pembelajaran saya.

  • di minta kebenaran copy serta salam semua…………………….

    • Cahaya Purnama

      Sila kan, moga bermanfaat..

  • Fania

    assalamu’alaikum.
    Terima kasih atas informasinya yang bermanfaat. Saya minta izin mengcopy untuk membuat resume dan bahan belajar. Wassalam.

    • Cahaya Purnama

      Sila kan moga bermianfaat bersama

  • kamal

    Salam alikum
    This book is my synthesis
    Easiest book in the science of Tajweed
    for kids and Starter

    I hope to be helpful to you

    Regards

    Do you want to learn how to read the Qur’an? Without any cost? Are the explanations complicated? Rules & idioms while you are a beginner? Are you afraid it will take a lot of time? Obstacles & difficulties? Now A book 16 steps in the basics of Tajweed You will sure learn In less than a month..you will learn the rules of Tajweed with the easiest explanations & the briefest sentences

    http://bit.ly/YNOwwK

  • mella

    assalamualaikum..
    izin copy ya, untuk beljar dan supaya baca qur’annya gak brantakan hukum bacaannya..
    terimakasih.. :-)

  • khairul

    salam, saya mohon copy yer :) untuk kegunaan belajar dan mengajar

  • akmal

    boleh di copynya untuk bahan pelajaran

  • akmal

    boleh di copy

  • akmal

    may I copy this
    ,please.

    • Cahaya Purnama

      Silakan untuk manfaat bersama

  • Trima kasih bro…semoga informasi ini bermanfaat bagi saya dan orang-orang yag membacanya

  • Amirul Aizat Bin Azahan

    As salam,page yg sgt bermanfaat dan membantu dlm mmperbaiki bacaan al-Quran.inshallah besar ganjaran pahala buat admin

  • azliana

    mohon copy utk pembelajaran..

  • huda

    Salam, ilmu yang sangat berguna untuk dikongsi….izinkan saya share ilmu ini..Syukran

  • sapiah

    Assalamualaikum,

    Saya dapati info sangat bermanafaat pada kami yang tak berape ingat hukum2 tajwid ni. Mohon print dan buat rujukan belajar. Terima kasih.

  • muhamad indra hussin

    mohon copy & share

  • Ibnor

    Mohon izin “copy and paste”

  • sangat bermanfaat gan ! thanks

  • ahmadun

    izin copy ya….smoga berkah danmanfaat

  • sifa

    manfaat bngt buat w :)

  • khadijah

    Assalamualaikum…mohon izin copy untuk belajar

  • torres nando

    assalamualaikom… mohon copy..

  • ida

    Assalamualaikum, mohon copy untuk rujukan. syukran

    • Cahaya Purnama

      Silakan moga bermanfaat :)

  • MUHAMMAD SHAHARUL BIN CHE MAN

    mohon copy. terima kasih.

  • hamba allah

    as slm tuan.. sy musykil pd conth izhar qomariah- anin naba ilazim(ni ialah idgham syamsiah)
    2) conth pd idgham syamsiah ( bismilllah-( kaliamah allah ialah kalimah alif lam jal jalah bukan nye idgham symsiah.. idgham itu sndiri brmakna (sembunyi)
    3) salah contoh pd hamzah wasal( hamzah wasal de tnda bulat/mati pd nye) bukan nye berbaris…
    mohon minta pencerahan….

    • khai_5101

      mintak izin copy untuk belajar

  • fikir

    dah bagus perkongsian, tapi kenapa ade iklan yg x elok dibahagian tepi dan atas web??

  • nik mohd razali

    mohon copy utk belajar dan mengajar…nik

Leave a Comment