≡ Menu

Kebaikan Dan Kelebihan Memelihara Kucing

KELEBIHAN-MEMELIHARA-KUCING-600-x-450

Mungkin kita semua tidak menyedari banyak faedah yang dapat diperolehi dengan membela dan menyayangi kucing. Jom kita sama-sama review manfaat membela kucing terhadap manusia.

1. Menurunkan risiko penyakit kardiovaskular dan serangan jantung

Sebuah kajian dari University of Minnesota mendapati bahawa mereka yang tidak mempunyai kucing adalah antara 30 dan 40 peratus lebih tinggi untuk meninggal akibat penyakit yang melibatkan sistem kardiovaskular  daripada mereka yang mempunyai  kucing.  Risiko untuk seorang pemilik kucing mati akibat serangan jantung juga adalah sangat rendah

2. Meningkatkan fungsi  sistem imun (Daya Tahan Penyakit)

Membela  kucing dapat membantu meningkatkan fungsi kekebalan tubuh anda. Hubungan antara kucing dan pemilik kucing dapat meningkatkan  sistem kekebalan tubuh seseorang pemilik kucing.

3. Mencegah Alergi

Jika anda akan mempunyai bayi, mungkin anda patut mempertimbangkan untuk membela kucing .  Membela kucing dapat membantu anda mencegah alergi pada anak anda. Ada beberapa kajian yang baru lahir yang hidup dengan haiwan kesayangan dapat mengelakkan alahan  berkembang.

4. Membantu mencegah asma pada anak

Selain membantu untuk mencegah alergi berkembang terhadap anak anda, ada beberapa bukti bahawa hidup dengan kucing juga boleh membantu mencegah asma pada anak-anak. Memiliki kucing pada usia awal anak anda dapat membantu mereka untuk mengelakkan risiko menghidap asma. Ini kerana sentuhan antara anak anda dengan kucing dapat membantu mengatasi masalah pernafasan.

5. Mengurangkan Tekanan Darah

Percayakah anda dengan hanya dengan mengusap-ngusap  kucing dapat membantu  menurunkan tekanan darah. Mereka yang mempunyai haiwan kesayangan, menurut State University of New York di Buffalo kajian, lebih cenderung memiliki tekanan darah lebih rendah daripada mereka yang tidak mempunyai haiwan peliharaan.

6. Menurunkan Kolestrol

Berdasarkan kajian  pemilik kucing memiliki kolestrol lebih rendah daripada mereka yang tidak mempunyai kucing sendiri. Sebuah penelitian 2006 di Kanada menunjukkan bahawa memiliki kucing sebenarnya lebih berkesan dalam menurunkan kolestrol daripada memakan ubat-ubatan kimia.

7. Mengurangkan risiko Mendapat Stroke

Prospek mempunyai stroke adalah menakutkan. Jika anda prihatin tentang mengalami serangan stroke, anda boleh mempertimbangkan untuk membela kucing. Memiliki kucing dapat mengurangkan risiko stroke. Sebuah kajian di Universiti Minnesota mendapati bahawa pemilik kucing dapat mengurangkan risiko mendapat stroke.

8. Mengurangkan stress (tekanan perasaan) dan rasa cemas

Memiliki kucing boleh membantu mengurangkan stress dalam hidup anda. Banyak manfaat psikologi jika kita membela kucing, dan salah satunya adalah menghilangkan stress. Dengan menjaga  binatang atau berbicara dengan kucing anda, boleh membantu anda merasa lebih tenang dan mengurangkan tahap stres. Kehadiran seekor kucing bersama anda dapat membantu anda menenangkan diri anda kerana anda menikmati cinta tanpa syarat dari seekor kucing.

9. Menjadikan mood anda dalam keadaan “cool”

Dalam banyak kes, berinteraksi dengan haiwan kesayangan boleh membantu memperbaiki mood anda. Ini termasuk kucing. Memiliki kucing dapat membantu anda merasa lebih baik secara umum, dan meningkatkan mood anda.

10. Dapat membantu pesakit-pesakit Autis

Mereka dengan autisme mempunyai kesulitan berkomunikasi dalam cara yang sama seperti orang lain. Memiliki kucing benar-benar dapat membantu dalam kes ini. Ada kejadian di mana kucing telah berperanan dalam terapi untuk anak-anak autis.

11. Mengurangkan Kesepian

Hubungan persahabatan antara manusia dan kucing dapat membantu mereka yang kesepian. Hanya dengan memiliki kucing di rumah dan menghabiskan masa bersama boleh membantu mengurangkan rasa sunyi.

 Cahaya Purnama

Cari Duit Tambahan

7 comments… add one

  • Lensa Cahaya

    Artikel yang menarik. Awesome!

  • nining

    sya sngat syangkan kucing sy ! kcing sy slalu mghiburkan sy klau sy sedih…terima ksih jga tntng maklumat lebih ini !

  • Comel kucing yang di inai nie..

  • Anda resty

    Awal’a krn kasihan krn kucing peliharaan di rumah , di tinggal mati oleh induk’a .
    Semenjak ibu’a tiada , Chiko kucing kami , tidak mau makan , selalu melamun , dan selalu memanggil Ibu’a . Melihat itu , timbul rasa ibaku sebagai seorang manusia . Lama kelamaan , ada rasa sayang yang timbul dalam hatiku untuk kucing itu .
    Bahkan , Chiko kucing kami , selalu tidur bersamaku . Sebisaku , aku berusaha menjaga dan melindungi’a . Semampuku , aku berusaha memelihara dan memberi’a mkn . terutama kasih sayang .

  • memelihara kucing ini memberi ketenangan dan terapi stress…cuma kaedah penjagaan perlu diberi keutamaan kerana kucing juga spt manusia perlukan perhatian dan pengurusan yg sempurna..

  • Memang tidak dapat dinafikan yang memelihara kucing dapat mengawal stress. Bagi saya memelihara kucing juga dapat membentuk kita menjadi insan penyayang dan lebih berperikemanusiaan.

  • Ya aLLAH
    Sya sngt mnyanyangi kucing sya tp ia sdh mati sampai dtik ini aq tdk rela & aq merasakan ksedihan tolong aq ya Allah.
    Sya sdh 6th lebih memilhra kucing yg sngt cantik ia bernama Ewerrrr tp mngpa kucing sya pergi bgitu cpat ingin rasa nya aq berteriak aaaaaaaaaaaaaaaaaa,
    Setiap dtik setiap jam & setiap hari aq ingt kucing ku terus aq tdk bs melupakan nya krna dia t4 kuberbagi disayat aq senang atau pun aq LG brsedihhh.
    Eweeeeeeeeee fida kangennnnnn Ewerrrr fida syang Ewerrrr Knpa Ewer pergi bgitu cpat sampai dktik ini aq menulis cerita ini aq pun tak mampu Menhan air mtaku aq sngt & sngat sedih.
    Ewer Ewer aq ingin hdupkn LG kucing ku ya Allah.
    Yg aq mau hanyalah kucing ku hanya kucing ku cukup…..

Leave a Comment



Next post:

Previous post: