Wednesday, August 20, 2014

You are here: Home > Info > Kenapa Harus Berprasangka Baik

Kenapa Harus Berprasangka Baik

by eiyan

Sangka baik - husnu zhonBerikut merupakan sebab mengapa kita harus berprasangka baik:

  • Saudara – kita semua kan bersaudara, jadi apa salahnya untuk bersangka baik pada mereka. Jika asyik fikir yang buruk, bagaimana hendak mengeratkan hubungan silaturrahim.
  • Hanya Allah sebaik-baik penilai – kita tak layak untuk berprasangka buruk dengan orang sebab kita tak tahu apa yang ada dalam hati dan fikiran mereka. Hanya Allah S.W.T yang tahu.
  • Setiap orang mempunyai peluang berubah – jika hari ni mereka kurang baik, tidak mustahil hari esok mereka boleh menjadi lebih baik. Berprasangka baiklah.
  • Hikmah – setiap yang berlaku mempunyai hikmah. Tidak salah untuk terus berprasangka baik kerana adalah lebih teruk jika kita menghukum seseorang tanpa mengetahui perihal sebenarnya.
  • Lihat diri sendiri – kita juga tidak terlepas dari berbuat salah dan tidak mustahil orang lain juga boleh berprasangka buruk terhadap kita. Jadi, apa salahnya memberi peluang untuk terus berprasangka baik dan inshaAllah semuanya akan menjadi baik baik juga dengan izin-Nya…

Dan Yang Paling Penting.. Berprasangka baiklah kepada Allah S.W.T.. jangan pernah putus harapan dan sentiasalah berdoa memohon perlindungan di dunia dan akhirat..

Incoming search :

berprasangka baik,kenapa kita harus berprasangka baik,kenapa kita harus berprasangka baik kepa allah swt,mengapa kita harus berprasangka baik,tak baik perli

{ 1 comment… read it below or add one }

oharticle June 17, 2013 at 10:30 am

Bersangka baik untuk kehidupan yang lebih baik :)

Reply

Leave a Comment

Mempunyai Masalah Rambut Gugur?

Previous post:

Next post: