Thursday, August 21, 2014

You are here: Home > Kata-kata hikmah > Mutiara Kata, Madah Kata, Kata-Kata Hikmah

Mutiara Kata, Madah Kata, Kata-Kata Hikmah

by Cahaya Purnama

mutiara-kata-madah-kata-kata-hikmah

MADAH KATA

 “Orang baik jarang mengaku jahat, tapi orang jahat seronok mengaku baik.”

“Kalau kita berjaya memotivasi diri sendiri, itu hebat, tetapi andainya kita boleh menjadikan orang lain seperti kita, itu baru hebat sangat.”

“Tak mampu buat semua jangan tinggal semua.”

“Jangan fikirkan yang sedap saja, kadang-kadang kita kena juga telan yang pahit sebab kadang-kadang yang pahit itu ubat sedang yang sedap itu racun.”

“Tengok awan usah terlupa pada bumi yang dipijak.”

“Air mata untuk kekasih, untuk sedih dan untuk rasa pedih, tentu lebih berharga air mata tatkala gembira, berjaya dan ternama.”

“Bila kapal besar lalu, perahu kecil tentu terbuai ombak.”

“Berubah itu mungkin mudah, tapi kekal dengan perubahan yang dibuat itu mungkin payah.”

“Lebih baik memandai-mandai daripada langsung tak pandai.”

“Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan”.

“Kaya di mata orang belum tentu kaya di mata sendiri.”

“Kaya itu bukan sahaja kerana wang, boleh jadi kaya hutang, kaya anak, kaya musuh atau kaya perasaan.”

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”

“Bercakap itu lebih baik daripada diam, tapi diam itu lebih baik daripada bercakap perkara yang merapu.”

“Cinta agung biasanya berjalan dengan penuh berliku.”

“Yang ada, yang banyaknya orang yang berkokok banyak, buatnya sikit, canangnya lebih.”

“Jangan cakap je, tapi buat, jangan buat je langsung tak bercakap.”

“Baju cantik hanya sesuai untuk orang yang kemas.”

“Sesungguhnya hajat,impian,cita-cita yang diimpikan adalah doa yang panjang dan berterusan yang sentiasa dipanjatkan pada-NYA.”

“Berkahwinlah kamu tatkala kamu benar-benar telah bersedia untuk digelar suami, isteri, ibu, ayah.”

“Biar azab kurang makan daripada azab terlebih makan.”

“Usahkan bulan, kalau nak matahari pun sanggup didekati. Usahkan badan sendiri, kalau tak nak dibiarkan berdaki.”

“Harimau yang mengaum itu tak makan orang, tapi kalau sebulan tak makan dibahamnya juga.”

“Bertenang itu kepintaran, kelam-kabut itu kebonggokan.”

“Tanpa mulut lidah tak berfungsi, tanpa lidah mulut tak bererti.”

“Kalau nak tahu kita ni pendek ke tinggi, tengoklah orang yang lebih pendek, tentu kita nampak tinggi.”

“Keji itu ibarat baja, makin ditabur makin subur.”

“Memuji sorang sama sorang itu ampu namanya, mengeji di khalayak ramai tu cabaran namanya, sebab itu pujian adalah racun, cacian adalah penawar.”

“Jiwa yang tenang datang dari kehidupan yang tenang.”

“Orang tak hairan kita boleh buat majlis kahwin tiga hari tiga malam, tapi orang jadi hairan apa pasal tak pandai layan.”

“Kalau kita tak dapat buktikan kejayaan kita dalam bentuk benda itu belumlah lagi kejayaan namanya.”

“Kuli batak yang gaji kadang-kadang tak cukup itu lebih mulia daripada tauke besar yang EPF pekerjanya pun dia sapu.”

“Biar cakap sikit tapi bersama bukti; biar tak bercakap buktinya nampak.”

“Biar buruk di mata orang tapi indah di mata TUHAN, tapi tentu lebih bagus kalau indah di mata TUHAN juga indah di mata orang.”

 

“Tak semua yang nampak rugi itu sepanjangnya rugi, kadang-kadang untung menanti di hujung.”

 

“Bercakap itu mudah sebab itu ramai sungguh orang melakukannya, tapi mengumpat itu lebih mudah sebab itu lebih ramai orang melakukannya.”

“Mempertajam kapak seminit itu lebih baik daripada menghayun kapak yang dempak sepanjang hari.”

“Rajin itu ubat, sedang malas itu racun.”

“Sama menolong sama beruntung.”

“Hampir semua kegagalan disebabkan tersalah langkah. Salah langkah bermula daripada tersalah fikir. Tersalah fikir bermula dari gagal mengenal diri.”

 

“Angin selalunya membelai, jarang sekali menghempas, tetapi apabila dia mula menghempas pasti ada yang tidak akan faham lagi makna dibelai.”

 

“Soal bahagia letaknya di hati, justeru jadikan hati cetusan senyum.”

“Usah terlalu hairan melihat pelangi tapi terlebih hairanlah melihat bagaimana kamu berdiri.”

“Biar jadi pintar benar-benar boleh digelar pintar, jangan gelaran saja pintar tapi hapah tak reti.”

“Dare to be different.”

“Biar papa asal bergaya, kalau dah papa macam mana nak bergaya.”

“Kalau boleh ketawa senyumlah juga sebab ketawa bercampur senyum itu memang bahagia.”

“Mari bekerja keras macam saya, jangan bersenang-senang walhal tak senang macam ramai daripada kita.”

“Orang baik terpancar melalui perbuatannya; orang jahat juga terpancar melalui perbuatannya.”

“Bukan cantik saja isunya, tapi kesihatan yang utama. Jaga makan, jaga badan bukan lawa dan hansem saja matlamatnya, tapi kesihatan matlamatnya.”

“Yang penting tindakannya bukan apa yang hanya berlegar di dalam fikirannya.”

“Kerana ada cinta orang boleh berjuang mempertahankan cintanya, tapi kerana ada cinta juga orang boleh berkorban untuk mempamerkan kebodohannya.”

“ Kalau nak buat kerja buat betul-betul, kalau tak nak buat baik tak payah buat.”

“ Kalau kamu nak jahat, jahat betul-betul, biar macam Firaun, baru berbaloi masuk neraka. Kalau setakat tipu orang seratus dua lebih baik jadi baik betul-betul, sebab balasannya Syurga.”

“ Bukan semua yang manis itu manis adakalanya di hujung lidah ia manis di hujung tekak menjadi pahit.”

Incoming search :

mutiara kata islam,ucapan hari lahir,madah pujangga,madah kehidupan,kata-kata hikmah,ucapan selamat petang,ayat ayat nasihat,ayat ayat nasihat islam,ucapan hari lahir islam,Kata Mutiara Untuk Suami,kata islamik,ayat-ayat indah,ayat sedih bulan ramadhan,kata-kata manis buat diri sendiri,madah ramadhan,ayat pujangga,ayat di pagi hari,ayat ayat indah,kata kata hikmah islam,madah cinta,ayat pagi yang indah,madah pujangga pagi,madah madah semangat,madah nasihat,madah pagi,madah ramadaan,madah ucapan hari raya buat kekasih,madah pujangga cinta islam,madah rindu agama,madah-madah indah kehidupan,madah pujangga kehidupan,madah indah selamat malam,madah indah,kata-kata semangat pagi,kata-kata ucapan aidilfitri,kata2 bijak dlm ramadhan,kata2 indah sempena aifilfitri,kata2 madah pujangga,Kata2 mutiara wanita soleha,ucapan selamat hari lahir,madah cinta islam,madah cinta sedih,madah bulan ramadhan,madah cinta sedih terkini,madah cinta yang sedih,madah di waktu pagi,madah english tentang kerja,kata-kata petang yang indah,madahkata tentang petang,ucapan hari jadi untuk anak perempuan,ucapan hari lahir dalam islam,ucapan hari lahir untuk anak perempuan,ucapan hari raya untuk ayahanda,ucapan indah haei,ucapan ramadhan malaysia,ucapan raya sedih,ucapan raya yang sedih,ucapan sedih hari raya,ucapan selamat hari jadi dalam islam,ucapan selamat hari lahir dalam islam,ucapan selamat pagi dalam bahasa malaysia untuk isteri tersayang,ucapan selamat pagi dalam islam,Ucapan selamat tengahari,ucapan hari jadi untuk anak,ucapan hari jadi islami,ucapan hari jadi islam,mutiara hikmah pagi,mutiara kata cinta dalam islam,mutiara kata hari raya,mutiara kata islam untuk suami,mutiara kata suami isteri,mutiara ramadhan,pujangga pagi,ringkas tapi bermakna,selamat hari bapa,selamat petang,Ucapan hari bapa,ucapan hari bapa 2013,ucapan hari bapa untuk suami,ucapan hari jadi,ucapan untuk hari bapa,ayat cinta english pendek,ayat-ayat Selamat petang,contoh ayat ucap selamat ulangtahun perkahwinan,contoh ucapan hari bapa,contoh ucapan hari lahir dalam islam,contoh ucapan hari lahir untuk isteri,contoh ucapan selamat hari lahir,diam lebih baik dari bercakap,doa pagi bergambar,kata ayat ramadhan,kata bijak di petang hari,kata hari lahir,kata hikmah anak,kata hikmah islam,kata kata bergambar sedih,kata kata bijak malaysia,ayat-ayat pagi yang indah,ayat yang penuh makna,ayat cinta islam,ayat cinta yang bermakna,ayat islam indah,ayat islam sempena ramadhan,ayat makan dalam,ayat mutiara,ayat pendek yang penuh makna,ayat pujangga cinta islami,ayat pujangga islam,ayat ringkas islam,ayat sedih pendek,AYAT SEDIH PUASA,ayat selamat malam sahabat,ayat selamat petang lawak,ayat yang bagus untuk di post,kata kata cinta sedih malaysia,kata kata fakta kehidupan yg ringkas,kata kata untuk raya,kata keren wanita melayu,kata madah,Kata mutiara indah Ramadan melayu,kata mutiara malaysia,kata mutiara singkat islami,kata pagi menarik,kata pendek malaysia,kata pujangga islam,kata pujangga tentang wanita,kata semangat untuk wanita,kata ucapan aidilfitri untuk isteri,kata-kata hari raya aidilfitri yang sedih,kata-kata hikmah bulan ramadhan,kata-kata hikmah hari raya aidilfitri,kata kata untuk hari jadi,kata kata sempena bulan ramadhan,kata kata hikmah hari lahir,kata kata hikmah sempena bulan ramadhan,kata kata hikmah sempena ramadhan,kata kata hikmah suami,kata kata indah hadiah hari jadi suami,kata kata islam,kata kata islam lawak,kata kata islam tentang wanita,kata kata lawak nasihat,kata kata melayu pagi yg indah,Kata Kata mutiara ucapan ayat ayat cinta,kata kata nasihat agama,kata kata pendek motifasi islam,kata kata rindu pada seseorang,kata kata selamat petang,kata-kata indah untuk wanita

{ 9 comments… read them below or add one }

Mosumart Design February 11, 2012 at 4:30 am

kata2 yg buat saya berfikir.. :) thanks Admin..

Reply

nur shahirah May 26, 2013 at 4:05 am

tanz admin.. kata2 yg sangat bermakna..

Reply

KedaiBaru June 4, 2013 at 4:42 pm

kata kata yang sangat berguna time kasih :)

Reply

Top Niaga July 1, 2013 at 2:54 pm

Terima kasih untuk kata2 motivasi yang sangat berguna ini.

Reply

Rahsia Hebat Diranjang September 10, 2013 at 8:20 am

Bila baca penulisan nie berulang kali… saya jadi hormat dengan pendirian awak…
tak keterlaluan saya kata, walaupun banyak blogger kita dah semakin
kurang sopan.. tapi awak tetap dengan pendirian awak yg sederhana..
dari peminat blog awak ;)

Reply

norhisham September 28, 2013 at 1:36 pm

selagi masih ada kasih selalu bemani di mata,seribu merindu tak penah sesekali pun telupa,masih ada di dalam dada,rindu pada seseorang yg selalu bukan sekadar waktu untuk kita menita diri. nya ,nama segalianya ada di hati kita, meberi kasih sayang itu sudah tentu untuk si dia.

Reply

hazeeyma January 10, 2014 at 3:18 pm

kata-kata yang sangat berguna dan boleh diambil ikhtibar

Reply

kin January 13, 2014 at 4:42 pm

mohon copy n share..tq

Reply

mbah admin May 29, 2014 at 12:17 pm

thanks gan udah mau memberi kata2 indah untuk semua umat,mudah2han bisa memerikan manfaat yang baik untuk kita semua,,aminnn

Salam Pasti Bisa

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Mempunyai Masalah Rambut Gugur?

Previous post:

Next post: