≡ Menu

Mutiara Kata, Madah Kata, Kata-Kata Hikmah

MADAH KATA

 “Orang baik jarang mengaku jahat, tapi orang jahat seronok mengaku baik.”

“Kalau kita berjaya memotivasi diri sendiri, itu hebat, tetapi andainya kita boleh menjadikan orang lain seperti kita, itu baru hebat sangat.”

“Tak mampu buat semua jangan tinggal semua.”

“Jangan fikirkan yang sedap saja, kadang-kadang kita kena juga telan yang pahit sebab kadang-kadang yang pahit itu ubat sedang yang sedap itu racun.”

“Tengok awan usah terlupa pada bumi yang dipijak.”

“Air mata untuk kekasih, untuk sedih dan untuk rasa pedih, tentu lebih berharga air mata tatkala gembira, berjaya dan ternama.”

“Bila kapal besar lalu, perahu kecil tentu terbuai ombak.”

“Berubah itu mungkin mudah, tapi kekal dengan perubahan yang dibuat itu mungkin payah.”

“Lebih baik memandai-mandai daripada langsung tak pandai.”

“Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan”.

“Kaya di mata orang belum tentu kaya di mata sendiri.”

“Kaya itu bukan sahaja kerana wang, boleh jadi kaya hutang, kaya anak, kaya musuh atau kaya perasaan.”

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”

“Bercakap itu lebih baik daripada diam, tapi diam itu lebih baik daripada bercakap perkara yang merapu.”

“Cinta agung biasanya berjalan dengan penuh berliku.”

“Yang ada, yang banyaknya orang yang berkokok banyak, buatnya sikit, canangnya lebih.”

“Jangan cakap je, tapi buat, jangan buat je langsung tak bercakap.”

“Baju cantik hanya sesuai untuk orang yang kemas.”

“Sesungguhnya hajat,impian,cita-cita yang diimpikan adalah doa yang panjang dan berterusan yang sentiasa dipanjatkan pada-NYA.”

“Berkahwinlah kamu tatkala kamu benar-benar telah bersedia untuk digelar suami, isteri, ibu, ayah.”

“Biar azab kurang makan daripada azab terlebih makan.”

“Usahkan bulan, kalau nak matahari pun sanggup didekati. Usahkan badan sendiri, kalau tak nak dibiarkan berdaki.”

“Harimau yang mengaum itu tak makan orang, tapi kalau sebulan tak makan dibahamnya juga.”

“Bertenang itu kepintaran, kelam-kabut itu kebonggokan.”

“Tanpa mulut lidah tak berfungsi, tanpa lidah mulut tak bererti.”

“Kalau nak tahu kita ni pendek ke tinggi, tengoklah orang yang lebih pendek, tentu kita nampak tinggi.”

“Keji itu ibarat baja, makin ditabur makin subur.”

“Memuji sorang sama sorang itu ampu namanya, mengeji di khalayak ramai tu cabaran namanya, sebab itu pujian adalah racun, cacian adalah penawar.”

“Jiwa yang tenang datang dari kehidupan yang tenang.”

“Orang tak hairan kita boleh buat majlis kahwin tiga hari tiga malam, tapi orang jadi hairan apa pasal tak pandai layan.”

“Kalau kita tak dapat buktikan kejayaan kita dalam bentuk benda itu belumlah lagi kejayaan namanya.”

“Kuli batak yang gaji kadang-kadang tak cukup itu lebih mulia daripada tauke besar yang EPF pekerjanya pun dia sapu.”

“Biar cakap sikit tapi bersama bukti; biar tak bercakap buktinya nampak.”

“Biar buruk di mata orang tapi indah di mata TUHAN, tapi tentu lebih bagus kalau indah di mata TUHAN juga indah di mata orang.”

 

“Tak semua yang nampak rugi itu sepanjangnya rugi, kadang-kadang untung menanti di hujung.”

 

“Bercakap itu mudah sebab itu ramai sungguh orang melakukannya, tapi mengumpat itu lebih mudah sebab itu lebih ramai orang melakukannya.”

“Mempertajam kapak seminit itu lebih baik daripada menghayun kapak yang dempak sepanjang hari.”

“Rajin itu ubat, sedang malas itu racun.”

“Sama menolong sama beruntung.”

“Hampir semua kegagalan disebabkan tersalah langkah. Salah langkah bermula daripada tersalah fikir. Tersalah fikir bermula dari gagal mengenal diri.”

 

“Angin selalunya membelai, jarang sekali menghempas, tetapi apabila dia mula menghempas pasti ada yang tidak akan faham lagi makna dibelai.”

 

“Soal bahagia letaknya di hati, justeru jadikan hati cetusan senyum.”

“Usah terlalu hairan melihat pelangi tapi terlebih hairanlah melihat bagaimana kamu berdiri.”

“Biar jadi pintar benar-benar boleh digelar pintar, jangan gelaran saja pintar tapi hapah tak reti.”

“Dare to be different.”

“Biar papa asal bergaya, kalau dah papa macam mana nak bergaya.”

“Kalau boleh ketawa senyumlah juga sebab ketawa bercampur senyum itu memang bahagia.”

“Mari bekerja keras macam saya, jangan bersenang-senang walhal tak senang macam ramai daripada kita.”

“Orang baik terpancar melalui perbuatannya; orang jahat juga terpancar melalui perbuatannya.”

“Bukan cantik saja isunya, tapi kesihatan yang utama. Jaga makan, jaga badan bukan lawa dan hansem saja matlamatnya, tapi kesihatan matlamatnya.”

“Yang penting tindakannya bukan apa yang hanya berlegar di dalam fikirannya.”

“Kerana ada cinta orang boleh berjuang mempertahankan cintanya, tapi kerana ada cinta juga orang boleh berkorban untuk mempamerkan kebodohannya.”

“ Kalau nak buat kerja buat betul-betul, kalau tak nak buat baik tak payah buat.”

“ Kalau kamu nak jahat, jahat betul-betul, biar macam Firaun, baru berbaloi masuk neraka. Kalau setakat tipu orang seratus dua lebih baik jadi baik betul-betul, sebab balasannya Syurga.”

“ Bukan semua yang manis itu manis adakalanya di hujung lidah ia manis di hujung tekak menjadi pahit.”

Incoming search :
madah islam,madah cinta dalam islam,ayat hari ibu,ayat nasihat agama,mutiara kata islam,kata-kata hari guru,contoh ucapan selamat hari guru,ucapan selamat hari guru dalam bahasa arab,ucapan hari lahir dalam islam,madah sedih,ucapan selamat hari jadi dalam islam,ucapan hari lahir islam,madah kata,ucapan hari ibu yang terbaik,contoh ucapan hari lahir dalam islam,mutiara kata hari guru,kata nasihat agama,ayat nasihat ringkas,ucapan hari jadi islamik,ucapan hari ibu yang ringkas,ucapan hari ibu dalam bahasa melayu,ayat untuk hari ibu,kata kata cahaya,nasihat untuk sahabat,mutiara kata sempena hari guru,kata-kata mutiara sempena hari guru,ucapan selamat hari lahir dalam islam,contoh kad ucapan selamat hari guru,ucapan hari lahir untuk istri,madah cinta ringkas,kata kata hari guru,kata-kata hikmah sempena hari guru,ayat untuk hari guru,sajak hari guru yang ringkas,kata kata madah,kata kata islam nasihat,kata-kata madah,mutiara kata pendek,ayat kawan makan kawan,madah untuk kekasih,mutiara kata hikmah,ayat indah untuk sahabat,mutiara kata sempena hari ibu,kata hikmah hari guru,kata-kata hikmah pendek,ayat indah islam,mutiara kata motivasi,kata-kata hikmah hari guru,madah cinta untuk suami,ucapan hari lahir untuk sahabat baik,kata nasihat pendek,nasihat buat sahabat,madah untuk hari ibu,kata bijak pendek,kata hikmah sempena hari guru,ucapan hari lahir untuk isteri,kata kata nasihat agama,kata kata hikmah untuk hari guru,ayat cinta pendek,madah hari guru,kata-kata ucapan sempena hari guru,kata madah,kata-kata mutiara selamat hari guru,madah pujangga islam,ayat hari guru,ayat pagi yang indah,kata-kata indah untuk hari guru,madah madah islam,kata mutiara pendek,ayat indah kehidupan,ayat sedih untuk sahabat,kata-kata sempena hari guru,ucapan hari jadi mengikut islam,ayat manis untuk hari ibu,kata kata hikmah dan nasihat,kata hikmah pendek,ayat-ayat indah untuk sahabat,kata-kata nasihat ringkas,madah islami,ucapan hari lahir untuk sahabat,kata-kata sempena hari kekasih,kata-kata ucapan hari guru,koleksi madah hari guru,madah pagi,ayat manis persahabatan,kata nasihat untuk sahabat,madah indah kehidupan,ayat ayat sedih untuk sahabat,kata-kata ucapan untuk hari guru,madah untuk suami,hikmah pagi hari,cara membuat kad ucapan selamat hari guru,ayat madah islam,kata jahat,ayat ayat islam yang indah,madah cinta islam,kata-kata untuk ibu bapa,mutiara kata suami isteri,mutiara kata untuk hari guru,kata-kata untuk hari guru,madah islamik,kata-kata seorang ibu untuk anaknya,kata-kata hikmah selamat hari guru,kata-kata hikmat sempena hari guru,madah suami isteri,ayat sedih pendek,madah untuk ibu,kata mutiara singkat islami,ucapan hari lahir untuk suami,koleksi ayat-ayat persahabatan,ayat ayat sedih untuk kawan,madah hari ibu,ayat hari jadi untuk kawan,madah nasihat agama,contoh ucapan hari jadi untuk sahabat,kata hikmah pagi hari,ayat kecewa dengan kekasih,ucapan selamat hari lahir cara islam,ayat sedih buat kawan,ayat islam indah,ucapan hari ibu dalam islam,ayat sedih buat sahabat,katahikmah pagi hari,madah buat guru,kata kata untuk suami,kata kata hikmah pendek,madah nasihat,madah pagi hari,madah selamat pagi,madah untuk hari guru,contoh ayat ucapan hari ibu,ayat-ayat sedih persahabatan,ayat sempena hari ibu,kata-kata indah islam untuk wanita,katakata sayang hikmat images,kata kata makan dalam

Comments

comments

{ 1 comment… add one }

Leave a Comment