≡ Menu

Mutiara Kata, Madah Kata, Kata-Kata Hikmah

mutiara-kata-madah-kata-kata-hikmah

MADAH KATA

 “Orang baik jarang mengaku jahat, tapi orang jahat seronok mengaku baik.”

“Kalau kita berjaya memotivasi diri sendiri, itu hebat, tetapi andainya kita boleh menjadikan orang lain seperti kita, itu baru hebat sangat.”

“Tak mampu buat semua jangan tinggal semua.”

“Jangan fikirkan yang sedap saja, kadang-kadang kita kena juga telan yang pahit sebab kadang-kadang yang pahit itu ubat sedang yang sedap itu racun.”

“Tengok awan usah terlupa pada bumi yang dipijak.”

“Air mata untuk kekasih, untuk sedih dan untuk rasa pedih, tentu lebih berharga air mata tatkala gembira, berjaya dan ternama.”

“Bila kapal besar lalu, perahu kecil tentu terbuai ombak.”

“Berubah itu mungkin mudah, tapi kekal dengan perubahan yang dibuat itu mungkin payah.”

“Lebih baik memandai-mandai daripada langsung tak pandai.”

“Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan”.

“Kaya di mata orang belum tentu kaya di mata sendiri.”

“Kaya itu bukan sahaja kerana wang, boleh jadi kaya hutang, kaya anak, kaya musuh atau kaya perasaan.”

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”

“Bercakap itu lebih baik daripada diam, tapi diam itu lebih baik daripada bercakap perkara yang merapu.”

“Cinta agung biasanya berjalan dengan penuh berliku.”

“Yang ada, yang banyaknya orang yang berkokok banyak, buatnya sikit, canangnya lebih.”

“Jangan cakap je, tapi buat, jangan buat je langsung tak bercakap.”

“Baju cantik hanya sesuai untuk orang yang kemas.”

“Sesungguhnya hajat,impian,cita-cita yang diimpikan adalah doa yang panjang dan berterusan yang sentiasa dipanjatkan pada-NYA.”

“Berkahwinlah kamu tatkala kamu benar-benar telah bersedia untuk digelar suami, isteri, ibu, ayah.”

“Biar azab kurang makan daripada azab terlebih makan.”

“Usahkan bulan, kalau nak matahari pun sanggup didekati. Usahkan badan sendiri, kalau tak nak dibiarkan berdaki.”

“Harimau yang mengaum itu tak makan orang, tapi kalau sebulan tak makan dibahamnya juga.”

“Bertenang itu kepintaran, kelam-kabut itu kebonggokan.”

“Tanpa mulut lidah tak berfungsi, tanpa lidah mulut tak bererti.”

“Kalau nak tahu kita ni pendek ke tinggi, tengoklah orang yang lebih pendek, tentu kita nampak tinggi.”

“Keji itu ibarat baja, makin ditabur makin subur.”

“Memuji sorang sama sorang itu ampu namanya, mengeji di khalayak ramai tu cabaran namanya, sebab itu pujian adalah racun, cacian adalah penawar.”

“Jiwa yang tenang datang dari kehidupan yang tenang.”

“Orang tak hairan kita boleh buat majlis kahwin tiga hari tiga malam, tapi orang jadi hairan apa pasal tak pandai layan.”

“Kalau kita tak dapat buktikan kejayaan kita dalam bentuk benda itu belumlah lagi kejayaan namanya.”

“Kuli batak yang gaji kadang-kadang tak cukup itu lebih mulia daripada tauke besar yang EPF pekerjanya pun dia sapu.”

“Biar cakap sikit tapi bersama bukti; biar tak bercakap buktinya nampak.”

“Biar buruk di mata orang tapi indah di mata TUHAN, tapi tentu lebih bagus kalau indah di mata TUHAN juga indah di mata orang.”

 

“Tak semua yang nampak rugi itu sepanjangnya rugi, kadang-kadang untung menanti di hujung.”

 

“Bercakap itu mudah sebab itu ramai sungguh orang melakukannya, tapi mengumpat itu lebih mudah sebab itu lebih ramai orang melakukannya.”

“Mempertajam kapak seminit itu lebih baik daripada menghayun kapak yang dempak sepanjang hari.”

“Rajin itu ubat, sedang malas itu racun.”

“Sama menolong sama beruntung.”

“Hampir semua kegagalan disebabkan tersalah langkah. Salah langkah bermula daripada tersalah fikir. Tersalah fikir bermula dari gagal mengenal diri.”

 

“Angin selalunya membelai, jarang sekali menghempas, tetapi apabila dia mula menghempas pasti ada yang tidak akan faham lagi makna dibelai.”

 

“Soal bahagia letaknya di hati, justeru jadikan hati cetusan senyum.”

“Usah terlalu hairan melihat pelangi tapi terlebih hairanlah melihat bagaimana kamu berdiri.”

“Biar jadi pintar benar-benar boleh digelar pintar, jangan gelaran saja pintar tapi hapah tak reti.”

“Dare to be different.”

“Biar papa asal bergaya, kalau dah papa macam mana nak bergaya.”

“Kalau boleh ketawa senyumlah juga sebab ketawa bercampur senyum itu memang bahagia.”

“Mari bekerja keras macam saya, jangan bersenang-senang walhal tak senang macam ramai daripada kita.”

“Orang baik terpancar melalui perbuatannya; orang jahat juga terpancar melalui perbuatannya.”

“Bukan cantik saja isunya, tapi kesihatan yang utama. Jaga makan, jaga badan bukan lawa dan hansem saja matlamatnya, tapi kesihatan matlamatnya.”

“Yang penting tindakannya bukan apa yang hanya berlegar di dalam fikirannya.”

“Kerana ada cinta orang boleh berjuang mempertahankan cintanya, tapi kerana ada cinta juga orang boleh berkorban untuk mempamerkan kebodohannya.”

“ Kalau nak buat kerja buat betul-betul, kalau tak nak buat baik tak payah buat.”

“ Kalau kamu nak jahat, jahat betul-betul, biar macam Firaun, baru berbaloi masuk neraka. Kalau setakat tipu orang seratus dua lebih baik jadi baik betul-betul, sebab balasannya Syurga.”

“ Bukan semua yang manis itu manis adakalanya di hujung lidah ia manis di hujung tekak menjadi pahit.”

Incoming search :

mutiara kata islam,kata kata hikmah islam,ayat islamik,Kata Hikmah Islam,ucapan hari lahir,madah kehidupan,madah pujangga,ucapan selamat pagi dalam islam,ayat pendek,ayat cinta islam pendek,ucapan selamat petang,ayat pagi,ucapan selamat malam dalam islam,kata kata pujangga,madah nasihat,kata kata islam,motivasi pagi,ayat indah,kata-kata islam,Kata mutiara melayu,ayat pagi yang indah,mutiara pagi,mutiara kata,madah cinta islam,ayat selamat malam,ayat motivasi pagi,madah islamik,kata kata cinta melayu,kata2 pujangga,kata hari jadi,wallpaper madah islam,kata madah,ayat cinta islamik,kata-kata hikmah islam,ayat ayat makan dalam,ayat ringkas,ayat cinta islam untuk kekasih,ucapan selamat hari jadi dalam islam,ucapan selamat hari lahir cara islam,ucapan selamat hari lahir,kata-kata motivasi biar dapat istri solehah,madah persaraan pilihan,kata-kata nasihat buat wanita,kata-kata pujangga,madah pu,madah bergambar hormat,mada ucapan pagi islam,kata-kata di jari petang,madah semangat cinta,kata yg indah buat yang trsayang bahasa melayu,madah pagi indah,Madah pagi,kata kata indah di waktu petang,madah cinta,madah cinta dalam islam,madah indah,kata2 indah ringkas,madah kata,madah kata kata,kata-kata untuk suami isteri,kata-kata rezeki,madah madah,madah motivasi,kata-kata pujian buat pengantin baru,kata-kata hikmah perkahwinan,madah untuk kekasih,motivasi islam pagi,ucapan hari lahir untuk suami ringkas n video,ucapan mitiara slamat pagi,ucapan ringkas hari ibu,ucapan ringkas hari lahir untuk kekasih perempuan,ucapan salam malam,Ucapan sekamat pagui islamaik,ucapan selamat hari jadi,ucapan selamat hari jadi untuk kekasih malaysia,ucapan selamat hari lahir untuk ibu,ucapan selamat malam malaysia,ucapan selamat pagi islamik com,ucapan selamat pagi kepada istri solehah,ucapan selamat pagi melayu,ucapan selamat pagi pada yang tersayang cara islam,ucapan selamat pengantin baru,ucapan selamat petang mutiara kata,ucapan terima kasih bapa pengantin,ucapan ulangtahun perkahwinan dalam islam,ucapan khas hari lahir untuk anak perempuan,ucapan hari wanita,mutiara kata cinta dalam islam,mutiara kata pagi yang indah,mutiara kata rezeki,mutiara kata rindu dalam islam,mutiara kata tentang ibu,mutiara kata untuk org yang rasa kaya,mutiara kata untuk suami,mutiara kata wanita,nasehat pujangga islam,selamat hari lahir ibu paling sedih,selamat pagi kata kata,selamat petang,ucapan hari lahir islam,ucapan hari lahir untuk anak dalam islam,ucapan hari lahir untuk diri sendiri,ucapan hari lahir untuk ibu dalam islam,ucapan hari lahir utk anak perempuan,mutiara kata hari lahir,kata ucapan selamat pagi islami lengkap,kata cinta melayu yg lengkap,ayat yang baik,ayat ucapan selamat hari jadi,ayat ucapan s,ayat ucapan rindu,ayat ucapan hari lahir,ayat selamat pagi,ayat sedih perpisahan bahasa melayu,ayat sedih islamiah,ayat yang indah,ayat-ayat pagi yang indah,ayat2 madah,kad ucapan islamic,islam selamat malam,indah dan hebatnya cinta,hikmah pagi islami,hikmah islam kata kata,hikmah di pagi hari,doa untuk kekasih dalam islam,cinta orang jahat,ayat sedih buat ayah,ayat ringkas untuk pagi,ayat makan dalam,ayat islamik mutiara kata,ayat islamic cinta,ayat islamic,ayat indah islam,ayat i,ayat hikmah islamik,ayat cinta islami,ayat motivasi perubahan bahasa inggeris,ayat mutiara kata islam,ayat nasihat pagi,ayat ringkas islam,ayat rindu di malam hari rindu cinta illahi,ayat petang-petang,ayat petang,ayat pendek tentang cinta,ayat pendek penuh makna,ayat ayat bermakna orang single,ayat pagi hari,ayat ayat indah untuk kekasih,kata ucapan selamat hari lahir islam,kata mutiara islam tentang hari jadi,kata mutiara Hikma Ibu,kata kata wanita solehah hikmah,kata kata ulangtahun perkahwinan,kata kata ucapan selamat petang màlaysia,kata kata semangat untuk lelaki islam,kata kata selamat pagi islam,kata kata rindu untuk keluarga dalam islam,kata mutiara pujangga islam,kata mutiara tentang wanita,kata mutiara untuk hari jadi,kata ucapan selamat bersara,kata ucap orang bijak pandai,kata sedih buat wanita soleha,kata rindu dalam islam,kata pujangga wanita,kata pujangga mutiara suami untuk istri di pagi hari,kata pujangga islam cinta,kata pujangga,kata kata pujangga cinta islam,kata kata pujanga islam,kata kata hikmah islam untuk wanita,kata kata hikma,kata kata cinta sedih dalam bahasa melayu malaysia,kata kata bersedih bahasa malaysia,kata islami wanita solehah,kata indah untuk wanita soleha,kata hikmah perkahwinan,kata hati nunanjat waktu mlm,kata kata hikmah islamic,kata kata hikmah kepada ibu dan bapa,kata kata hikmah pagi,kata kata petang hari,kata kata petang,kata kata pendek yg indah,kata kata mutiara anak soleha,kata kata muhibah pendek nasihat,kata kata islamik,kata kata hikmah yang pendek,kata kata hikmah ringkas,kata di waktu pagi hari

10 comments… add one

  • kata2 yg buat saya berfikir.. :) thanks Admin..

  • tanz admin.. kata2 yg sangat bermakna..

  • kata kata yang sangat berguna time kasih :)

  • Terima kasih untuk kata2 motivasi yang sangat berguna ini.

  • Rahsia Hebat Diranjang

    Bila baca penulisan nie berulang kali… saya jadi hormat dengan pendirian awak…
    tak keterlaluan saya kata, walaupun banyak blogger kita dah semakin
    kurang sopan.. tapi awak tetap dengan pendirian awak yg sederhana..
    dari peminat blog awak ;)

  • norhisham

    selagi masih ada kasih selalu bemani di mata,seribu merindu tak penah sesekali pun telupa,masih ada di dalam dada,rindu pada seseorang yg selalu bukan sekadar waktu untuk kita menita diri. nya ,nama segalianya ada di hati kita, meberi kasih sayang itu sudah tentu untuk si dia.

  • kata-kata yang sangat berguna dan boleh diambil ikhtibar

  • kin

    mohon copy n share..tq

  • thanks gan udah mau memberi kata2 indah untuk semua umat,mudah2han bisa memerikan manfaat yang baik untuk kita semua,,aminnn

    Salam Pasti Bisa

  • mohn copy

Leave a Comment



Next post:

Previous post: