≡ Menu

Mutiara Kata, Madah Kata, Kata-Kata Hikmah

mutiara-kata-madah-kata-kata-hikmah

MADAH KATA

 “Orang baik jarang mengaku jahat, tapi orang jahat seronok mengaku baik.”

“Kalau kita berjaya memotivasi diri sendiri, itu hebat, tetapi andainya kita boleh menjadikan orang lain seperti kita, itu baru hebat sangat.”

“Tak mampu buat semua jangan tinggal semua.”

“Jangan fikirkan yang sedap saja, kadang-kadang kita kena juga telan yang pahit sebab kadang-kadang yang pahit itu ubat sedang yang sedap itu racun.”

“Tengok awan usah terlupa pada bumi yang dipijak.”

“Air mata untuk kekasih, untuk sedih dan untuk rasa pedih, tentu lebih berharga air mata tatkala gembira, berjaya dan ternama.”

“Bila kapal besar lalu, perahu kecil tentu terbuai ombak.”

“Berubah itu mungkin mudah, tapi kekal dengan perubahan yang dibuat itu mungkin payah.”

“Lebih baik memandai-mandai daripada langsung tak pandai.”

“Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan”.

“Kaya di mata orang belum tentu kaya di mata sendiri.”

“Kaya itu bukan sahaja kerana wang, boleh jadi kaya hutang, kaya anak, kaya musuh atau kaya perasaan.”

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”

“Bercakap itu lebih baik daripada diam, tapi diam itu lebih baik daripada bercakap perkara yang merapu.”

“Cinta agung biasanya berjalan dengan penuh berliku.”

“Yang ada, yang banyaknya orang yang berkokok banyak, buatnya sikit, canangnya lebih.”

“Jangan cakap je, tapi buat, jangan buat je langsung tak bercakap.”

“Baju cantik hanya sesuai untuk orang yang kemas.”

“Sesungguhnya hajat,impian,cita-cita yang diimpikan adalah doa yang panjang dan berterusan yang sentiasa dipanjatkan pada-NYA.”

“Berkahwinlah kamu tatkala kamu benar-benar telah bersedia untuk digelar suami, isteri, ibu, ayah.”

“Biar azab kurang makan daripada azab terlebih makan.”

“Usahkan bulan, kalau nak matahari pun sanggup didekati. Usahkan badan sendiri, kalau tak nak dibiarkan berdaki.”

“Harimau yang mengaum itu tak makan orang, tapi kalau sebulan tak makan dibahamnya juga.”

“Bertenang itu kepintaran, kelam-kabut itu kebonggokan.”

“Tanpa mulut lidah tak berfungsi, tanpa lidah mulut tak bererti.”

“Kalau nak tahu kita ni pendek ke tinggi, tengoklah orang yang lebih pendek, tentu kita nampak tinggi.”

“Keji itu ibarat baja, makin ditabur makin subur.”

“Memuji sorang sama sorang itu ampu namanya, mengeji di khalayak ramai tu cabaran namanya, sebab itu pujian adalah racun, cacian adalah penawar.”

“Jiwa yang tenang datang dari kehidupan yang tenang.”

“Orang tak hairan kita boleh buat majlis kahwin tiga hari tiga malam, tapi orang jadi hairan apa pasal tak pandai layan.”

“Kalau kita tak dapat buktikan kejayaan kita dalam bentuk benda itu belumlah lagi kejayaan namanya.”

“Kuli batak yang gaji kadang-kadang tak cukup itu lebih mulia daripada tauke besar yang EPF pekerjanya pun dia sapu.”

“Biar cakap sikit tapi bersama bukti; biar tak bercakap buktinya nampak.”

“Biar buruk di mata orang tapi indah di mata TUHAN, tapi tentu lebih bagus kalau indah di mata TUHAN juga indah di mata orang.”

 

“Tak semua yang nampak rugi itu sepanjangnya rugi, kadang-kadang untung menanti di hujung.”

 

“Bercakap itu mudah sebab itu ramai sungguh orang melakukannya, tapi mengumpat itu lebih mudah sebab itu lebih ramai orang melakukannya.”

“Mempertajam kapak seminit itu lebih baik daripada menghayun kapak yang dempak sepanjang hari.”

“Rajin itu ubat, sedang malas itu racun.”

“Sama menolong sama beruntung.”

“Hampir semua kegagalan disebabkan tersalah langkah. Salah langkah bermula daripada tersalah fikir. Tersalah fikir bermula dari gagal mengenal diri.”

 

“Angin selalunya membelai, jarang sekali menghempas, tetapi apabila dia mula menghempas pasti ada yang tidak akan faham lagi makna dibelai.”

 

“Soal bahagia letaknya di hati, justeru jadikan hati cetusan senyum.”

“Usah terlalu hairan melihat pelangi tapi terlebih hairanlah melihat bagaimana kamu berdiri.”

“Biar jadi pintar benar-benar boleh digelar pintar, jangan gelaran saja pintar tapi hapah tak reti.”

“Dare to be different.”

“Biar papa asal bergaya, kalau dah papa macam mana nak bergaya.”

“Kalau boleh ketawa senyumlah juga sebab ketawa bercampur senyum itu memang bahagia.”

“Mari bekerja keras macam saya, jangan bersenang-senang walhal tak senang macam ramai daripada kita.”

“Orang baik terpancar melalui perbuatannya; orang jahat juga terpancar melalui perbuatannya.”

“Bukan cantik saja isunya, tapi kesihatan yang utama. Jaga makan, jaga badan bukan lawa dan hansem saja matlamatnya, tapi kesihatan matlamatnya.”

“Yang penting tindakannya bukan apa yang hanya berlegar di dalam fikirannya.”

“Kerana ada cinta orang boleh berjuang mempertahankan cintanya, tapi kerana ada cinta juga orang boleh berkorban untuk mempamerkan kebodohannya.”

“ Kalau nak buat kerja buat betul-betul, kalau tak nak buat baik tak payah buat.”

“ Kalau kamu nak jahat, jahat betul-betul, biar macam Firaun, baru berbaloi masuk neraka. Kalau setakat tipu orang seratus dua lebih baik jadi baik betul-betul, sebab balasannya Syurga.”

“ Bukan semua yang manis itu manis adakalanya di hujung lidah ia manis di hujung tekak menjadi pahit.”

Duit Tambahan Dengan Hanphone

Incoming search :

kata kata hikmah islam,mutiara kata islam,ucapan hari lahir,ayat cinta islam pendek,ayat pagi,ucapan selamat pagi dalam islam,ayat indah,Kata Hikmah Islam,kata kata pujangga,ayat pagi yang indah,madah cinta,madah cinta untuk suami,mutiara pagi,ayat islamik,kata kata hikmah dan nasihat,madah pujangga,kata pujangga,ayat sedih pendek,Kata mutiara melayu,madah nasihat,kata-kata islam,ayat islam indah,madah kehidupan,madah cinta ringkas,madah cinta islam untuk kekasih,madah cinta ringkas penuh makna,madah kata,madah cinta sedih,madah islam itu indah,madah indah buat ibu,madah islam,kata-kata selamat malam dalam islam,kata pengantin baru,kata selamat petang,kata ucapan hari lahir,kata ucapan selamat pagi dalam islam,kata-kata motivasi untuk ibu bapa,madah cinta islam,kata-kata semangat yang ringkas,kata-kata wanita solehah,kata2 hikmah islam,lebih baik diam kata-kata hikmah,madah agama,madah cinta cahaya purnama,kata pendek penuh hikmah,madah kehidupan islam,singkat padat bermakna,Ucapan hari ayah yg jahat,ucapan hari jadi islam,ucapan ringkas untuk pengantin baru,ucapan hari lahir islam,ucapan hari lahir islamik,ucapan nasihat untuk adik pada kad hari lahir,ucapan pagi,ucapan pertunangan islamik,ucapan selamat hari lahir,ucapan selamat hari lahir dalam islam,ucapan selamat pagi islam,ucapan selamat petang,ucapan yang terindah kepada pengantin,selamat hari jadi islam,petang yang indah,madah pujangga dipagi kali,madah rindu untuk suami,madah sedih,madah selamat pagi,madah untuk anak,mutiara hikmah islam,Mutiara kata dalam Islam,mutiara kata diam,mutiara kata islam tentang ibu,mutiara kata lawak,mutiara kata motivasi,mutiara kata sedih,mutiara kata wanita Ttc,nasihat kaya islami,wallpaper madah islam,kata nasihat pada pengantin,ayat ayat cinta islami,ayat nasihat untuk org yg mnyakitkn hati,ayat nasihat yang pendek,ayat pendek,ayat pendek perkahwinan,ayat penuh cahaya,ayat penuh dengan makna,ayat pujangga,ayat ringkas,ayat ringkas islam,ayat sedih malaysia,atat senyup di pagi indah,ayat selamat malam,ayat selamat pagi malaysia,ayat selamat petang,ayat nasihat ibu bapa,ayat motivasi pendek,ayat ayat cinta selamat pagi,ayat ayat islam yang indah,ayat ayat muatira ibu,ayat ayat pendek islam,ayat ayat penuh makna,ayat cinta pendek,ayat di pagi hari,ayat indah di pagi hari,ayat indah islam,ayat islam nasihat,ayat islam yang indah,ayat madah,ayat madah cinta,ayat motivasi pagi,ayat tentang islam,ayat untuk hari lahir ibu,ayat-ayat cinta islamik,kata kata islam,kata kata kaya,Kata kata madah,kata kata makan dalam,kata kata melayu,kata kata mutiara malaysia,kata kata pendek,kata kata rindu pada seseorang,kata kata ucapan manis dan indah,Kata kata untuk pengantin baru,kata kata yang baik untuk anak,kata mutiara malaysia,kata mutiara pagi penuh hikmah,kata mutiara petang,kata kata hikmah nasihat islam,kata kata hikmah islam cinta,ayat-ayat manis pagi,ayat2 usapan tiga hari untuk kekasih,i love islam kata-kata hikmah,image ucapan hari lahir,Islam ayat ayat,kata cahaya hati,kata hikmah dalam islam,kata hikmah pagi,kata hikmah wanita solehah,kata kata buat hati senang,kata kata buat pengantin baru,kata kata cinta malaysia,kata kata di petang hari,kata kata diam lebih baik,kata mutiara utk wanita soleha

9 comments… add one

  • kata2 yg buat saya berfikir.. :) thanks Admin..

  • tanz admin.. kata2 yg sangat bermakna..

  • kata kata yang sangat berguna time kasih :)

  • Terima kasih untuk kata2 motivasi yang sangat berguna ini.

  • Rahsia Hebat Diranjang

    Bila baca penulisan nie berulang kali… saya jadi hormat dengan pendirian awak…
    tak keterlaluan saya kata, walaupun banyak blogger kita dah semakin
    kurang sopan.. tapi awak tetap dengan pendirian awak yg sederhana..
    dari peminat blog awak ;)

  • norhisham

    selagi masih ada kasih selalu bemani di mata,seribu merindu tak penah sesekali pun telupa,masih ada di dalam dada,rindu pada seseorang yg selalu bukan sekadar waktu untuk kita menita diri. nya ,nama segalianya ada di hati kita, meberi kasih sayang itu sudah tentu untuk si dia.

  • kata-kata yang sangat berguna dan boleh diambil ikhtibar

  • kin

    mohon copy n share..tq

  • thanks gan udah mau memberi kata2 indah untuk semua umat,mudah2han bisa memerikan manfaat yang baik untuk kita semua,,aminnn

    Salam Pasti Bisa

Leave a Comment



Next post:

Previous post: