≡ Menu

Susah Itu Tidak Mudah

Bismillahirrahmanirrahim..

Menyebut nama Allah itu mudah tapi susah untuk dilazimi. Walaupun kehidupan ini sangat rapat dengan segala yang dicipta oleh pencipta namun sebagai hamba tetap melalui saat susah yang tidak mudah. Itu lah kehidupan. Saat diri merasakan kehidupan itu sangat mudah. Tapi susah bagi sebahagian diri yang merasainya. Hormatlah pada rasa yang diciptakan. Barangkali ada hikmah yang panjang untuk dinikmati.

Allahuakbar. Saat menyebut dengan mudah. Sangat susah untuk menghayati kalimah ini. Wahai Allah yang Maha Besar. Sungguh Engkaulah kebesaran dari segala yang besar. Andai dapat melihat kebesaranmu di segala kehidupan. Sudah tentulah yang susah itu menjadi sangat mudah. Apa lagi yang dapat dinikmati melainkan menikmati setiap nikmat dengan kebesaran agung namaMu.

“Cukuplah Allah bagi agamaku, cukuplah Allah bagi duniaku, cukuplah Allah apa yang membuat susah padaku, cukuplah Allah bagi yang menganiaya bagiku, cukuplah Allah bagi orang yang hampir-hampir berbuat jahat kepadaku, cukuplah Allah bagiku, Dialah sebaik2 wakil, Dialah sebaik2 Pemimpin, Dialah sebaik2 penolong, tidak ada daya upaya dan kekuatan melainkan Allah yang Luhur lagi Agung”.

Terima kasih Allah atas segala rasa ini. Alhamdulillah. Syukur atas segala nikmat susah yang bakal dimudahkan. Engkau sebaik2 penolong. Tiada keyakinan melainkan bantuanMu yang Maha Agung. Aamiin.

Comments

comments

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.