≡ Menu

Cara Menghilangkan Parut Jerawat

cantikkan mukaAnda tercari-cari bagaimana caranya untuk meghilangkan parut jerawat yang terdapat di muka? Anda berasa malu dengan pandangan orang sekeliling? Usah risau. Disini disertakan petua untuk menghilangkan masalah parut jerawat yang anda dialami.

Antara petua yang dapat dikongsikan disini ialah:

• Parut jerawat baru yang kelihatan hitam dapat diatasi dengan melakukan scrub untuk menanggalkan sel kulit mati. Lakukan scrub seminggu 2 kali atau mengikut peraturan pemakaian dan hasilnya kulit akan kelihatan sihat dan mulus.Tapi jangan lakukan scrub ketika kulit berjerawat dan meradang kerana ini akan menyebabkan radang menjadi semakin teruk.

• Selain itu, boleh menggunakan sabun yang mengandungi glikolic acid atau AHA, untuk menanggalkan sel kulit mati. Agar jerawat tidak berparut hitam atau berbekas , elakkan dari memicit jerawat kerana dapat merosakkan struktur kulit. Ini menyebabkan parut menjadi semakin gelap dan susah untuk dihilangkan.

Dapat tak? Jangan risau, ada lagi petua yang akan dikongsikan disini. Cuba tengok petua dibawah ini. Mungkin boleh membantu.parut muka

Petua Menghilangkan Parut Jerawat:

• Mula-mula ambilkan sedikit madu. Campurkan madu tersebut dengan bedak sejuk. Tekapkan bedak tersebut ke tempat yang ada kesan jerawat. Lakukan sekurang-kurangnya 2 hari sekali.

• Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Tempelkan pada parut jerawat.

• Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Keesokkannya, cucilah menggunakan air suam.

• Kisar timun dan tapiskan airnya. Tampalkan hampas timun pada muka. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci bersih dengan air suam.

• Rendam beberapahelai daun senduduk, sedikit cekur dan segenggam beras. Kemudian giling hingga lumat. Sapukan pada parut muka dua kali seminggu.

• Tumbuk sepuluh helai daun sirih muda. Tempelkan pada muka terutama pada bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.
Bagaimana dengan petua-petua tersebut? Diharapkan petua yang dikongsikan disini dapat membantu anda walaupun sedikit

Selain itu anda boleh mencuba Sabun Kolagen Nurraysa

Secara umumnya sabun ini sesuai untuk semua orang atau lebih senang lagi untuk 1 isi rumah dan masalah kulit gatal-gatal, jerawat, panau, parut, kudis, berkerak, ekzema baby memang sesuai guna sabun ni.

Sms/whatsapp : 017-5442155

10 terawal dapat harga diskaun pm segera

jobs from - my.neuvoo.com Adakah anda sedang mencari kerja di rumah? .
Ini peluang untuk anda bekerja sambilan atau sepenuh masa dari rumah. Gaji lumayan dan dalam Dolar Amerika. Kekosongan segera seluruh negara. Maklumat lanjut sila join website berikut: ==> Cari Kerja
bua tduit dengan youtube adsense

 

Comments

30 comments… add one
  • p2u

    terima kasih dengan info ini, boleh di cuba nanti

  • Tak pernah cuba lagi cari nie, nak juga try

  • Wan Mohd Hafiz

    Lendir aloe vera pun boleh digunakan untuk rawat bekas parut.

  • saya

    adakah cara ini diyakini dapat menghilangkan parut yang berlubang pada muka??atau ada cara lain??

    • Zul

      bagi yang masih tercari2 cara nak hilangkan kesan parut jerawat atau kesan berlubang dengan cepat (bergantung kekerapan mengamalkannya)

  • Teringat zaman kecik-kecik, selalu guna petua lama nak cantikkan kulit:)

  • Pernah cuba tiknik nie dulu alhamdulilah berkesan menghilangkan parut di muka saya sedikit demi sedikit 🙂

  • Norfaradila Baharum

    Terima kasih..info yg berguna

  • fatihah Yaacob

    🙂 Memang elok petua-petua tradisional ni. Selamat dan semulajadi. Apa pun caranya, wanita memang tak boleh kalau ada parut jerawat memang ada je cara nak dilakukan untuk menghilangkan bekas jerawat

  • Salam…sangat bagus infonya….mohon share…

    Sila la jemput datang ‘rumah’…moga infonya bermanfaat…

  • Menarik petua2 ini. Boleh cuba nanti

  • zanaria

    akk.. klaw gune care timun, kite kne buat brp kali seminggu atau brp kali sehari??

  • Wan

    Saya memang dah lama guna petua ni tapi saya ada tambahan lagi, kunyit+Limau nipis+madu+serbuk kayu manis+tepung beras digaul semua dan gunakan setiap mlm, parut di muka sya yg teruk dah kurang, saya dah cuba byk jenis produk di pasaran tapi muka saya makin teruk sampai 1 tahun pun tak ada perubahan,saya memang suka petua tradiosional.

    • wan.. saya nak cubalah petua wan ni.. sebab sekecik2 bekas pun akan tinggal kesan hitam di muka.. makan bertahun mau nak hilang… stress sebab bekas jerawat lama tak hilang.. naik pulak yang baru… jadi makin lama makin banyak bekas di muka.

  • v mike

    Cuba guna produk firmax3. …

  • Terima kasih . Tak sabar nak cuba. 😀

  • Dee

    Kalau muka ade jerawat baru nak naik mmg tak elok pakai eih? Hmmm sebab ade yg kata kulit kayu manis pun mampu untuk kecutkn jerawat

  • Chacha

    Form2 pun dh ade jerawat. Stress saya dibuatnya. Hrp2 mnjadi lh cuba ye dgn IzinNya

  • nad

    Terima kasih atas perkongsian..selepas ini saya nk cuba amalkan tips dia atas

  • Bagus ada banyak petua macam ni.
    Tinggal kena rajin amalkan dengan konsisten. Saya juga ada share tentang
    cara hilangkan parut yang lebih mudah untuk diamalkan serta telah terbukti berkesan.

  • tq for this info..sy nk cuba..harapnye bekesan kt kulit sy.. pening dgn bkas jerawat ni.. 🙁

  • saya dah cuba macam2 produk tapi belum berkesan sekarang pakai bezac ac je.. hopefully ade perubahan la.. 🙁

  • Terima kasih tipsnya. Saya dlu pun jerawat teruk tapi skrg ok sikit sejak mkn vitamin c.

  • cicie

    Mmg bgus tp mo tmbh cket la,,bdak sjuk sy lg mudh n sng,,,hnya tpung pulut+madu ori+rajin hahaha,,,cer try kwn2

  • amy

    Nak cubalah ..my friend dh cuba and bagitau i…really hope bekesan

  • Zaa

    Sy dh cuba tips di atas and mmg berkesan . Bintik hitam pun pudar . kesan jerawat pun hilang .. Even payah nak dapat serbuk kayu manis sampai kena tumbuk sendiri * memerlukan tahap kesabaran yg tinggi* .
    Nak cantik kan ? Usaha lah sikit . Kena rajin n konsisten je … InsyaAllah dpt mcm apa yg kita nak

  • pana

    Dulu muka agak teruk..try jgk yg tradisional mcm guna madu, bedak sejuk, n mnyak kelapa dara. Even lmbat sikit hasilnya dan kne bersabar. Alhamdulillah klit much better n mrrah2 kt kulit dah xde. N jgn putus asa 🙂

Leave a Comment



Next post:

Previous post: