≡ Menu

Hadis kesembilan ( Hadis 40 Imam Nawawi )

مَا نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ فَاجْتَنِبُوهُ، وَمَا أَمَرْتُكُمْ بِهِ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ، فَإِنَّمَا أَهْلَكَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كَثْرَةُ مَسَائِلِهِمْ وَاخْتِلاَفُهُمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِمْ رَوَاهُ البُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ

 

MAKSUD HADIS

 

Daripada Abu Hurairah Abdul Rahman ibn Sokhrin r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Apa-apa yang aku larang kamu melakukannya, maka hendaklah kamu menjauhinya, dan apa-apa yang aku perintahkan kamu melakukannya, maka lakukanlah seberapa daya kamu. Sesungguhnya umat yang terdahulu daripada kamu telah binasa lantaran banyak persoalan dan banyak perselisihan mereka terhadap Nabi-nabi mereka. Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.

 

HADITH 9

 

Abu Hurairah ‘Abd al-Rahman bin Sakhr, radiyallahu ‘anhu, reported: I heard the Messenger of Allah, sallallahu ‘alayhi wasallam, say:

“Avoid that which I forbid you to do and do that which I command you to do to the best of your capacity. Verily the people before you were destroyed only because of their excessive questioning and their disagreement with their Prophets.”

[Al-Bukhari and Muslim]

 

Kandungan Hadis :


1) Sebab Hadis – Khutbah Nabi (difardhu Haji ) – penyoal Aqro’ bin Haabis.

 

2) Jauhi Larangan :

i) sebab haram – dapat pahala/ buat dapat dosa.

ii) sebab makruh – dapat pahala / buat tak berdosa.

 

3) Buat apa yang disuruh :

i) wajib – dapat pahala/ tinggal dapat dosa.

ii) sunat – dapat pahala/ tinggal tak berdosa.

 

4) Larangan banyak bertanya :

perkara yang tidak dijelaskan oleh syara’.

pada perkara yang tidak mendatangkan faedah/ tidak dihajati.

pertanyaan berbentuk mempersendakan/ menghina.

masaalah yang tidak berlaku.

 

Pengajaran hadis:


Seorang mukmin mestilah menjauhkan sama sekali semua larangan Rasulullah SAW kerana apa yang

dilarang oleh Baginda pada hakikatnya adalah larangan Allah SWT yang wajib dipatuhi.

Seterusnya dia mestilah melaksanakan segala suruhan Baginda Rasulullah SAW sekadar yang

termampu, tanpa memaksa diri dan keterlaluan di luar kemampuan kerana ia akan menyebabkannya

tewas terkulai tidak berdaya melakukannya sebegitu teruk.

Perintah yang disuruh melakukan sekadar terdaya ialah perintah yang sunat. Perintah wajib atau fardhu mestilah dilakukan tanpa kelonggaran kecuali kelonggaran yang diizinkan syara’ iaitu kerana uzur atau sakit.

Sifat terlalu suka bertanya perkara yang bukan-bukan, berbahas, banyak soal jawab dan membantah para Nabi dan Rasul adalah perangai umat yang terdahulu. Lantaran itu, mereka telah ditimpa kesusahan dan keibnasaan. Umat Muhammad SAW diberi peringatan agar jangan mengulangi kesilapan ini.

Comments

comments

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment