≡ Menu

Mutiara Kata, Madah Kata, Kata-Kata Hikmah

MADAH KATA

 “Orang baik jarang mengaku jahat, tapi orang jahat seronok mengaku baik.”

“Kalau kita berjaya memotivasi diri sendiri, itu hebat, tetapi andainya kita boleh menjadikan orang lain seperti kita, itu baru hebat sangat.”

“Tak mampu buat semua jangan tinggal semua.”

“Jangan fikirkan yang sedap saja, kadang-kadang kita kena juga telan yang pahit sebab kadang-kadang yang pahit itu ubat sedang yang sedap itu racun.”

“Tengok awan usah terlupa pada bumi yang dipijak.”

“Air mata untuk kekasih, untuk sedih dan untuk rasa pedih, tentu lebih berharga air mata tatkala gembira, berjaya dan ternama.”

“Bila kapal besar lalu, perahu kecil tentu terbuai ombak.”

“Berubah itu mungkin mudah, tapi kekal dengan perubahan yang dibuat itu mungkin payah.”

“Lebih baik memandai-mandai daripada langsung tak pandai.”

“Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan”.

“Kaya di mata orang belum tentu kaya di mata sendiri.”

“Kaya itu bukan sahaja kerana wang, boleh jadi kaya hutang, kaya anak, kaya musuh atau kaya perasaan.”

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”

“Bercakap itu lebih baik daripada diam, tapi diam itu lebih baik daripada bercakap perkara yang merapu.”

“Cinta agung biasanya berjalan dengan penuh berliku.”

“Yang ada, yang banyaknya orang yang berkokok banyak, buatnya sikit, canangnya lebih.”

“Jangan cakap je, tapi buat, jangan buat je langsung tak bercakap.”

“Baju cantik hanya sesuai untuk orang yang kemas.”

“Sesungguhnya hajat,impian,cita-cita yang diimpikan adalah doa yang panjang dan berterusan yang sentiasa dipanjatkan pada-NYA.”

“Berkahwinlah kamu tatkala kamu benar-benar telah bersedia untuk digelar suami, isteri, ibu, ayah.”

“Biar azab kurang makan daripada azab terlebih makan.”

“Usahkan bulan, kalau nak matahari pun sanggup didekati. Usahkan badan sendiri, kalau tak nak dibiarkan berdaki.”

“Harimau yang mengaum itu tak makan orang, tapi kalau sebulan tak makan dibahamnya juga.”

“Bertenang itu kepintaran, kelam-kabut itu kebonggokan.”

“Tanpa mulut lidah tak berfungsi, tanpa lidah mulut tak bererti.”

“Kalau nak tahu kita ni pendek ke tinggi, tengoklah orang yang lebih pendek, tentu kita nampak tinggi.”

“Keji itu ibarat baja, makin ditabur makin subur.”

“Memuji sorang sama sorang itu ampu namanya, mengeji di khalayak ramai tu cabaran namanya, sebab itu pujian adalah racun, cacian adalah penawar.”

“Jiwa yang tenang datang dari kehidupan yang tenang.”

“Orang tak hairan kita boleh buat majlis kahwin tiga hari tiga malam, tapi orang jadi hairan apa pasal tak pandai layan.”

“Kalau kita tak dapat buktikan kejayaan kita dalam bentuk benda itu belumlah lagi kejayaan namanya.”

“Kuli batak yang gaji kadang-kadang tak cukup itu lebih mulia daripada tauke besar yang EPF pekerjanya pun dia sapu.”

“Biar cakap sikit tapi bersama bukti; biar tak bercakap buktinya nampak.”

“Biar buruk di mata orang tapi indah di mata TUHAN, tapi tentu lebih bagus kalau indah di mata TUHAN juga indah di mata orang.”

 

“Tak semua yang nampak rugi itu sepanjangnya rugi, kadang-kadang untung menanti di hujung.”

 

“Bercakap itu mudah sebab itu ramai sungguh orang melakukannya, tapi mengumpat itu lebih mudah sebab itu lebih ramai orang melakukannya.”

“Mempertajam kapak seminit itu lebih baik daripada menghayun kapak yang dempak sepanjang hari.”

“Rajin itu ubat, sedang malas itu racun.”

“Sama menolong sama beruntung.”

“Hampir semua kegagalan disebabkan tersalah langkah. Salah langkah bermula daripada tersalah fikir. Tersalah fikir bermula dari gagal mengenal diri.”

 

“Angin selalunya membelai, jarang sekali menghempas, tetapi apabila dia mula menghempas pasti ada yang tidak akan faham lagi makna dibelai.”

 

“Soal bahagia letaknya di hati, justeru jadikan hati cetusan senyum.”

“Usah terlalu hairan melihat pelangi tapi terlebih hairanlah melihat bagaimana kamu berdiri.”

“Biar jadi pintar benar-benar boleh digelar pintar, jangan gelaran saja pintar tapi hapah tak reti.”

“Dare to be different.”

“Biar papa asal bergaya, kalau dah papa macam mana nak bergaya.”

“Kalau boleh ketawa senyumlah juga sebab ketawa bercampur senyum itu memang bahagia.”

“Mari bekerja keras macam saya, jangan bersenang-senang walhal tak senang macam ramai daripada kita.”

“Orang baik terpancar melalui perbuatannya; orang jahat juga terpancar melalui perbuatannya.”

“Bukan cantik saja isunya, tapi kesihatan yang utama. Jaga makan, jaga badan bukan lawa dan hansem saja matlamatnya, tapi kesihatan matlamatnya.”

“Yang penting tindakannya bukan apa yang hanya berlegar di dalam fikirannya.”

“Kerana ada cinta orang boleh berjuang mempertahankan cintanya, tapi kerana ada cinta juga orang boleh berkorban untuk mempamerkan kebodohannya.”

“ Kalau nak buat kerja buat betul-betul, kalau tak nak buat baik tak payah buat.”

“ Kalau kamu nak jahat, jahat betul-betul, biar macam Firaun, baru berbaloi masuk neraka. Kalau setakat tipu orang seratus dua lebih baik jadi baik betul-betul, sebab balasannya Syurga.”

“ Bukan semua yang manis itu manis adakalanya di hujung lidah ia manis di hujung tekak menjadi pahit.”

Incoming search :
madah islam,madah cinta dalam islam,ayat hari ibu,ayat nasihat agama,mutiara kata islam,kata-kata hari guru,contoh ucapan selamat hari guru,ucapan selamat hari guru dalam bahasa arab,ucapan hari lahir dalam islam,madah sedih,ucapan selamat hari jadi dalam islam,madah kata,ucapan hari lahir islam,ucapan hari ibu yang terbaik,contoh ucapan hari lahir dalam islam,kata nasihat agama,mutiara kata hari guru,ayat nasihat ringkas,ucapan hari jadi islamik,ucapan hari ibu yang ringkas,ucapan hari ibu dalam bahasa melayu,nasihat untuk sahabat,ayat untuk hari ibu,kata kata cahaya,kata kata madah,ucapan selamat hari lahir dalam islam,mutiara kata sempena hari guru,kata-kata mutiara sempena hari guru,contoh kad ucapan selamat hari guru,madah cinta ringkas,ucapan hari lahir untuk istri,kata kata hari guru,ayat untuk hari guru,sajak hari guru yang ringkas,kata-kata hikmah sempena hari guru,kata-kata madah,kata kata islam nasihat,mutiara kata pendek,mutiara kata hikmah,madah untuk kekasih,madah nasihat,ayat kawan makan kawan,ayat indah untuk sahabat,kata hikmah hari guru,mutiara kata sempena hari ibu,madah cinta untuk suami,ayat indah islam,kata-kata hikmah hari guru,mutiara kata motivasi,kata-kata hikmah pendek,ucapan hari lahir untuk sahabat baik,kata hikmah sempena hari guru,nasihat buat sahabat,madah untuk hari ibu,kata bijak pendek,kata nasihat pendek,kata kata nasihat agama,kata kata hikmah untuk hari guru,ucapan hari lahir untuk isteri,kata madah,ayat cinta pendek,madah hari guru,kata-kata ucapan sempena hari guru,madah pujangga islam,ayat pagi yang indah,ayat hari guru,kata-kata mutiara selamat hari guru,kata-kata indah untuk hari guru,ayat sedih untuk sahabat,ayat manis untuk hari ibu,kata-kata sempena hari guru,kata mutiara pendek,madah madah islam,kata kata hikmah dan nasihat,ucapan hari jadi mengikut islam,ayat indah kehidupan,ucapan hari lahir untuk sahabat,kata-kata nasihat ringkas,kata-kata ucapan hari guru,kata-kata sempena hari kekasih,ayat-ayat indah untuk sahabat,madah islami,kata hikmah pendek,ayat manis persahabatan,ayat ayat sedih untuk sahabat,kata nasihat untuk sahabat,ayat ayat islam yang indah,madah untuk suami,madah pagi,madah indah kehidupan,madah islamik,koleksi madah hari guru,kata-kata ucapan untuk hari guru,cara membuat kad ucapan selamat hari guru,madah cinta islam,mutiara kata untuk hari guru,kata hikmah,hikmah pagi hari,mutiara kata suami isteri,kata-kata untuk ibu bapa,kata jahat,kata-kata untuk hari guru,ayat madah islam,kata-kata hikmat sempena hari guru,ucapan hari lahir untuk suami,madah untuk ibu,madah suami isteri,madah hari ibu,kata-kata seorang ibu untuk anaknya,koleksi ayat-ayat persahabatan,kata-kata hikmah selamat hari guru,ayat sedih pendek,kata hikmah pagi hari,kata mutiara singkat islami,ayat hari jadi untuk kawan,ayat ayat sedih untuk kawan,ayat islam indah,ayat kecewa dengan kekasih,madah nasihat agama,contoh ucapan hari jadi untuk sahabat,ayat sedih buat sahabat,kata kata untuk suami,ayat sempena hari ibu,ayat sedih buat kawan,kata kata berkias,kata kata hikmah pendek,madah selamat pagi,kata-kata indah islam untuk wanita,madah pagi hari,contoh ayat ucapan hari ibu,madah buat guru,katahikmah pagi hari,madah untuk hari guru,ucapan hari ibu dalam islam,ucapan selamat hari lahir cara islam,ayat-ayat sedih persahabatan,kata-kata hikmah,kata-kata nasihat,kata kata hikmah kehidupan,kata kata mutiara,Ayat madah motivasi,kata kata nasihat,kata azimat,nasihat hamka,kata hikmah kehidupan,ayat motivasi persaraan,madah untuk kawan,ayat manis perkahwinan,mutiara kata nasihat,kata hikmah ibubapa fadzilah kamsah,kata-kata indah untuk suami,kata-kata hikmat,Ayat Hikmah,kata-kata indah alam perkahwinan,kata-kata hikmah sesuai di pejabat,kata kata semangat untuk kawan sedang sakit bahasa mealyu,kata kata semangat,kata2 hikmat cinta,kata-kata hikmah bumi melayu,ucapan kata islami,Kata kata pujangga,ucapan kata hikmah islami,ayat sindiran berupa memandai mandai,ayat ayat mutiara cinta,ucapan selamat hari lahir dalam islam untuk anak perempuan,ucapan untuk suami melayu,mutiara kata kawan,ayat madah selamat pagi,ayat ayat tazkirah pagi,ayat madah jangan khianati kepercayaan,AYAT INDAH TENTANG KEMATIAN IN ENGLISH,kata-kata hikmah imam hambali,ucapan hari lahir untuk kekasih dalam bahasa melayu,ayat bijak,ucapan kata bijak hikmah islami,mutiara kata senyum jiwa,ayat ucapan persaraan,yhs-yahoologo,foto kata-kata hikmah parenting,hamka kata2 hikmah,kata2 madah,kata kata untuk anak,kata-kata ucapan krismas dalam islam,kata madah rezeki,kata-kata tun m mengenai masa,kata manis untuk wanita,kata mutiara google,kata-kata semangat untuk pelajar yg ringkas,KATA-KATA SEMANGAT MANGSA KEBAKARA,kata nasihat untuk wanita yang berlagak hebat,kata semangat islami,kata semanngat melayu,kata-kata mutiara perpisahan,kata-kata madah indah untuk anak lelaki,kata-kata hikmah daripada agama Buddha,kata-kata hikmah tentang peperangan,kata-kata hikmah RINGKAS,katahikmah,kata kata penghargaan,jangan kata orang,mutiara hikmah bergambar,muatiara kata untuk nenek di malaysia,kata - kata perangsang dalam berubah,kata - kata semangat,kata kata azimat,kata-kata madah indah untuk ank lelaki,kata kata hikmah cahaya pagi,kata kata hikmah jangan berduka sayang,kata kata hikmah tentang kejiranan,kata kata hikmah untuk seorang mualaf,kata kata indah islami,kata kata islam,kata kata kecewa hikmah,kata kata manis untuk sahabat,kata kata mood tak baik,kata kata mutiara selamat pagi,kata-kata hikmah RINGKAS untuk pelajar

Comments

comments

{ 1 comment… add one }

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.