≡ Menu

Mutiara Kata, Madah Kata, Kata-Kata Hikmah

MADAH KATA

 “Orang baik jarang mengaku jahat, tapi orang jahat seronok mengaku baik.”

“Kalau kita berjaya memotivasi diri sendiri, itu hebat, tetapi andainya kita boleh menjadikan orang lain seperti kita, itu baru hebat sangat.”

“Tak mampu buat semua jangan tinggal semua.”

“Jangan fikirkan yang sedap saja, kadang-kadang kita kena juga telan yang pahit sebab kadang-kadang yang pahit itu ubat sedang yang sedap itu racun.”

“Tengok awan usah terlupa pada bumi yang dipijak.”

“Air mata untuk kekasih, untuk sedih dan untuk rasa pedih, tentu lebih berharga air mata tatkala gembira, berjaya dan ternama.”

“Bila kapal besar lalu, perahu kecil tentu terbuai ombak.”

“Berubah itu mungkin mudah, tapi kekal dengan perubahan yang dibuat itu mungkin payah.”

“Lebih baik memandai-mandai daripada langsung tak pandai.”

“Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan”.

“Kaya di mata orang belum tentu kaya di mata sendiri.”

“Kaya itu bukan sahaja kerana wang, boleh jadi kaya hutang, kaya anak, kaya musuh atau kaya perasaan.”

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”

“Bercakap itu lebih baik daripada diam, tapi diam itu lebih baik daripada bercakap perkara yang merapu.”

“Cinta agung biasanya berjalan dengan penuh berliku.”

“Yang ada, yang banyaknya orang yang berkokok banyak, buatnya sikit, canangnya lebih.”

“Jangan cakap je, tapi buat, jangan buat je langsung tak bercakap.”

“Baju cantik hanya sesuai untuk orang yang kemas.”

“Sesungguhnya hajat,impian,cita-cita yang diimpikan adalah doa yang panjang dan berterusan yang sentiasa dipanjatkan pada-NYA.”

“Berkahwinlah kamu tatkala kamu benar-benar telah bersedia untuk digelar suami, isteri, ibu, ayah.”

“Biar azab kurang makan daripada azab terlebih makan.”

“Usahkan bulan, kalau nak matahari pun sanggup didekati. Usahkan badan sendiri, kalau tak nak dibiarkan berdaki.”

“Harimau yang mengaum itu tak makan orang, tapi kalau sebulan tak makan dibahamnya juga.”

“Bertenang itu kepintaran, kelam-kabut itu kebonggokan.”

“Tanpa mulut lidah tak berfungsi, tanpa lidah mulut tak bererti.”

“Kalau nak tahu kita ni pendek ke tinggi, tengoklah orang yang lebih pendek, tentu kita nampak tinggi.”

“Keji itu ibarat baja, makin ditabur makin subur.”

“Memuji sorang sama sorang itu ampu namanya, mengeji di khalayak ramai tu cabaran namanya, sebab itu pujian adalah racun, cacian adalah penawar.”

“Jiwa yang tenang datang dari kehidupan yang tenang.”

“Orang tak hairan kita boleh buat majlis kahwin tiga hari tiga malam, tapi orang jadi hairan apa pasal tak pandai layan.”

“Kalau kita tak dapat buktikan kejayaan kita dalam bentuk benda itu belumlah lagi kejayaan namanya.”

“Kuli batak yang gaji kadang-kadang tak cukup itu lebih mulia daripada tauke besar yang EPF pekerjanya pun dia sapu.”

“Biar cakap sikit tapi bersama bukti; biar tak bercakap buktinya nampak.”

“Biar buruk di mata orang tapi indah di mata TUHAN, tapi tentu lebih bagus kalau indah di mata TUHAN juga indah di mata orang.”

 

“Tak semua yang nampak rugi itu sepanjangnya rugi, kadang-kadang untung menanti di hujung.”

 

“Bercakap itu mudah sebab itu ramai sungguh orang melakukannya, tapi mengumpat itu lebih mudah sebab itu lebih ramai orang melakukannya.”

“Mempertajam kapak seminit itu lebih baik daripada menghayun kapak yang dempak sepanjang hari.”

“Rajin itu ubat, sedang malas itu racun.”

“Sama menolong sama beruntung.”

“Hampir semua kegagalan disebabkan tersalah langkah. Salah langkah bermula daripada tersalah fikir. Tersalah fikir bermula dari gagal mengenal diri.”

 

“Angin selalunya membelai, jarang sekali menghempas, tetapi apabila dia mula menghempas pasti ada yang tidak akan faham lagi makna dibelai.”

 

“Soal bahagia letaknya di hati, justeru jadikan hati cetusan senyum.”

“Usah terlalu hairan melihat pelangi tapi terlebih hairanlah melihat bagaimana kamu berdiri.”

“Biar jadi pintar benar-benar boleh digelar pintar, jangan gelaran saja pintar tapi hapah tak reti.”

“Dare to be different.”

“Biar papa asal bergaya, kalau dah papa macam mana nak bergaya.”

“Kalau boleh ketawa senyumlah juga sebab ketawa bercampur senyum itu memang bahagia.”

“Mari bekerja keras macam saya, jangan bersenang-senang walhal tak senang macam ramai daripada kita.”

“Orang baik terpancar melalui perbuatannya; orang jahat juga terpancar melalui perbuatannya.”

“Bukan cantik saja isunya, tapi kesihatan yang utama. Jaga makan, jaga badan bukan lawa dan hansem saja matlamatnya, tapi kesihatan matlamatnya.”

“Yang penting tindakannya bukan apa yang hanya berlegar di dalam fikirannya.”

“Kerana ada cinta orang boleh berjuang mempertahankan cintanya, tapi kerana ada cinta juga orang boleh berkorban untuk mempamerkan kebodohannya.”

“ Kalau nak buat kerja buat betul-betul, kalau tak nak buat baik tak payah buat.”

“ Kalau kamu nak jahat, jahat betul-betul, biar macam Firaun, baru berbaloi masuk neraka. Kalau setakat tipu orang seratus dua lebih baik jadi baik betul-betul, sebab balasannya Syurga.”

“ Bukan semua yang manis itu manis adakalanya di hujung lidah ia manis di hujung tekak menjadi pahit.”

Incoming search :
madah islam,madah cinta dalam islam,ayat hari ibu,ayat nasihat agama,mutiara kata islam,kata-kata hari guru,ucapan selamat hari guru dalam bahasa arab,contoh ucapan selamat hari guru,ucapan hari lahir dalam islam,madah sedih,ucapan selamat hari jadi dalam islam,madah kata,ucapan hari lahir islam,ucapan hari ibu yang terbaik,contoh ucapan hari lahir dalam islam,kata nasihat agama,mutiara kata hari guru,ayat nasihat ringkas,ucapan hari jadi islamik,ucapan hari ibu yang ringkas,ucapan hari ibu dalam bahasa melayu,nasihat untuk sahabat,kata kata cahaya,ayat untuk hari ibu,mutiara kata sempena hari guru,kata-kata mutiara sempena hari guru,ucapan selamat hari lahir dalam islam,madah cinta ringkas,contoh kad ucapan selamat hari guru,ucapan hari lahir untuk istri,kata kata hari guru,kata kata madah,sajak hari guru yang ringkas,kata-kata hikmah sempena hari guru,ayat untuk hari guru,kata-kata madah,kata kata islam nasihat,mutiara kata pendek,madah untuk kekasih,ayat kawan makan kawan,mutiara kata hikmah,mutiara kata sempena hari ibu,kata hikmah hari guru,ayat indah untuk sahabat,kata-kata hikmah pendek,kata-kata hikmah hari guru,mutiara kata motivasi,ayat indah islam,madah cinta untuk suami,madah nasihat,ucapan hari lahir untuk sahabat baik,nasihat buat sahabat,madah untuk hari ibu,kata hikmah sempena hari guru,kata nasihat pendek,kata bijak pendek,kata kata hikmah untuk hari guru,ucapan hari lahir untuk isteri,kata kata nasihat agama,kata-kata ucapan sempena hari guru,madah hari guru,kata madah,ayat cinta pendek,ayat hari guru,madah pujangga islam,kata-kata mutiara selamat hari guru,ayat pagi yang indah,ayat sedih untuk sahabat,kata kata hikmah dan nasihat,ayat indah kehidupan,kata mutiara pendek,kata-kata indah untuk hari guru,ayat manis untuk hari ibu,madah madah islam,ucapan hari jadi mengikut islam,kata-kata sempena hari guru,kata-kata sempena hari kekasih,kata-kata nasihat ringkas,ucapan hari lahir untuk sahabat,ayat-ayat indah untuk sahabat,kata-kata ucapan hari guru,kata hikmah pendek,madah islami,koleksi madah hari guru,ayat manis persahabatan,kata nasihat untuk sahabat,ayat ayat sedih untuk sahabat,madah islamik,madah indah kehidupan,madah pagi,madah untuk suami,madah cinta islam,kata-kata untuk ibu bapa,ayat ayat islam yang indah,ayat madah islam,cara membuat kad ucapan selamat hari guru,mutiara kata suami isteri,kata jahat,hikmah pagi hari,mutiara kata untuk hari guru,kata-kata ucapan untuk hari guru,kata-kata untuk hari guru,kata-kata hikmah selamat hari guru,madah hari ibu,ayat hari jadi untuk kawan,madah suami isteri,kata mutiara singkat islami,ayat ayat sedih untuk kawan,kata-kata seorang ibu untuk anaknya,madah untuk ibu,ayat kecewa dengan kekasih,koleksi ayat-ayat persahabatan,ucapan hari lahir untuk suami,contoh ucapan hari jadi untuk sahabat,kata hikmah,ayat sedih pendek,madah nasihat agama,kata-kata hikmat sempena hari guru,kata hikmah pagi hari,kata-kata indah islam untuk wanita,madah buat guru,katahikmah pagi hari,madah pagi hari,ucapan selamat hari lahir cara islam,ayat sedih buat kawan,ayat sedih buat sahabat,ayat sempena hari ibu,ayat-ayat sedih persahabatan,contoh ayat ucapan hari ibu,ucapan hari ibu dalam islam,kata kata berkias,kata kata hikmah pendek,madah selamat pagi,kata kata untuk suami,ayat islam indah,madah untuk hari guru,ayat hikmah,ayat2 madah,mutiara kata,cahaya pagi madah,ayat islamik pendek,kata kata hikmah kehidupan,madah pagi sedih,Ayat madah,kata hikmah untuk keluarga,kata kata mutiara,ayat kata kata manis,ata-kata selamat berjaya dalam bahasa arab,ayat2 mad,kata-kata hikmah,madah indah,kata kata nasihat untuk ibu,ayat ayat kiasan yang indah melayu,madah,kata kata hikmat bm,kata kata hikmah lawak,ucapan guru bersara,ucapan kata hikmah islami,www kata-kata mutiara,madah sayang,mutiara kata kejayaan,MADAH MELAYU,madah rezeki,Madah pagi ini,mutiara kata untuk diri,manis kata,Madah kata melaYu,pemerluaan ucapan kata-kata indah,madah tentang sendiri,the madah,ucapan kejayaan dalam english,motivasi petang,ayat ayat bermakna,KATA HIKMAH UTUK SAHABAT YANG TAK FAHAM ERTI,kata himah cinta,kata indah cinta,kata kata buat guru jahat,kata kata cinta dalam doa,kata kata doa untuk anak lelaki,kata kata hikmah diam di dalam kelas,kata kata hikmah kecewa,kata kata hikmah kehidupan melayu,kata kata hikmah mengenai ibu ayah,kata kata hikmah pendek ketawa,kata kata hikmah senyum,kata kata indah menjawab ucapan hari lahir,kata kata islam yang pendek,kata hikmah perpisahan,kata hikmah pagi,ayat doa yang indah,Ayat hikmah kehi,ayat manis perkahwinan,ayat ucapan hari jadi untuk isteri,ayat ucapan selamat hari jadi,ayat untuk kawan atas pemergian ayah,ayat-ayat mutiara,ayat2,ayat2 mada,contoh kata nasihat,google,kata hikamah melayu,kata hikma kesaran allah,kata hikmah mengumpat,kata kata madah perkahwinan,Kata kata manis kepada girl friends,kata-kata azimat islam,kata-kata hikmah seorang wanita,kata-kata hikmah tentang kerja,kata-kata indah,kata-kata nasihat,kata-kata perangsang persaraan,kata kata hikmah tentang service,kata2 hikmah kesihatan,kata2 sangat menawan,kata2 sedih,katakata untuk kawan bergaduh,koleksi ayat makan hati,koleksi madah nasihat,madah dari buku gila-gila,Kata peta,ayat puitis pen,kata kata manis pendek girl friend,kata kata motivasi melayu,kata kata mutiara cinta,kata kata mutiara hikmah,kata kata mutiara hikmah tentang insyaf,kata kata mutiara kehidupan malaysia,kata kata nasihat,kata kata penghargaan dalam bahasa arab,kata kata untuk kawan bersara,kata kata untuk seorang guru,kata kata unyuk seorang ibu,kata kta hikmah untuk budi bahasa,kata malesia nasehat,KATA MOTIVASI UNTUK GURU,madah indah ringkas

Comments

comments

{ 1 comment… add one }

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.